سازمان حفاظت از محیط زیست اراده و توان لازم برای مقابله با حیوان آزاری را ندارد؟

چندین تجمع در مخالفت با سیرک در سالهای گذشته توسط حامیان حیوانات برگزار شده است. دلایل عقلانی و اخلاقی بسیاری در مخالفت با حضور حیوانات در سیرک ها وجود دارد. 14 مرجع تقلید و عالم اسلامی در پاسخ به دیده بان حقوق حیوانات ایران بر حرام بودن آزار حیوانات در سیرک ها فتوا داده اند. حدود 1000 نفر از حامیان حیوانات در نامه ای به رئیس جمهور خواستار تعطیلی سیرک هایی شدند که در آنها حیوانات وجود دارند. بیش از 10 هزار نفر از ایرانیان بصورت اینترنتی مخالفت خود را با سیرک های حیوانات اعلام کرده اند.
همه اینها بخشی از تلاشهای حامیان حیوانات برای مخالفت با سیرک های حیوانات در کشور بوده است. جامعه مدنی ایران از همه ابزارهای موجود برای مخالفت با آزار حیوانات در سیرک ها بهره برده است و راه را برای سازمان حفاظت از محیط زیست باز کرده تا با صدور یک بخشنامه به درد و رنج دائمی حیوانات در سیرک ها پاسخ دهند اما شوربختانه علیرغم همه تلاش های انجام شده شاهد کوتاهی سازمان حفاظت از محیط زیست در برخورد با آزار حیوانات هستیم و سیرک های حیوان آزار همچنان مجوز فعالیت می گیرند. این در حالیست که تنها دو سیرک بزرگ و شاخص در سراسر کشور وجود دارند.

بدبختانه به نظر می رسد اراده قاطعی برای برخورد با گروه های حیوان آزار وجود ندارد و در اثر همین سستی ها شاهد افزایش حیوان آزاری در یک سال گذشته در کشور بوده ایم. گویا سازمان محیط زیست اجرای حرکات نمادین مثل ممانعت رئیس سازمان از قربانی کردن گوسفند، درج طرح یوزپلنگ ایرانی بر روی پیراهن تیم ملی و یا بیان احتمال منع شکار را به برخوردهای قاطعانه با متخلفان و حیوان آزاران ترجیح می دهد و طرح های نمایشی مقدم بر طرح های عملی هستند.
نحوه برخورد سازمان محیط زیست با سیرک های حیوانات می تواند میزان خوبی برای سنجش عملکرد این سازمان در برخورد با گروه های حیوان آزار باشد، گروه هایی که هر روز قوی تر از پیش می شوند و رد پای آنها در گسترش باغ ها، سیرک ها و واردات حیات وحش به خوبی پیداست… راستی اگر توان و اراده لازم برای حذف حیوانات از دو سیرک کشور وجود نداشته باشد چگونه می توان انتظار داشت که در مقابل هزاران شکارچی مجاز و غیر مجاز ایستاد؟!
در این خصوص و در آستانه بیستم شهریور، روز مقابله با خشونت علیه حیواناتبیشتر خواهم نوشت.

پی نوشت: دیده ام که در بعضی جاها گفته شده که یک شبه نمی توان این سیرک ها را تعطیل کرد و باید برای آینده حیوانات برنامه ریزی کرد. بله، درست است، نمی شود یک شبه این سیرک ها را تعطیل کرد اما می شود با تدوین قوانین زمانبندی شده به این هدف رسید، مشابه آنچه که در اتحادیه اروپا و در برخورد با مزارع پرورش حیوانات انجام شد. امروز نمی شود سیرک ها را تطعیل کرد، اما همین امروز می توان بطور قاطع اعلام کرد که از فلان تاریخ دیگر اجازه برگزاری سیرک حیوانات داده نمی شود، البته به شرطی که اراده ای برای برخورد با حیوان آزاران وجود داشته باشد …