تلاش فعالان محیط زیست منجر به دستور سازمان محیط زیست شد

تلاش فعالان محیط زیست منجر به دستور سازمان محیط زیست شد
نجات تالاب میانکاله از جاده مخرب محلی
ساری-ایسکانیوز:  پروژه ساخت جاده‌ای که قرار بود از میان منطقه حفاظت شده تالاب میانکاله عبور کند با پیگیری فعلان محیط زیست و تحرک سازمان محیط زیست پس از این پیگیر‌ی‌ها، فعلا در دستورکار قرار نخواهد گرفت.

عملیات ساخت این جاده سال‌ها پیش شروع شده ولی متوقف شده بود اما در سال‌های اخیر با پیگیری شورای شهر و نماینده بهشهر در مجلس شورای اسلامی مجوزی از سازمان محیط زیست برای این پروژه کسب شده بود که این مجوز دوباره باطل شد.

حر منصوری، دیده‌بان میانکاله و فعال محیط زیست، در این باره می‌گوید: «در همایشی که در دانشگاه تهران برگزار شده بود از معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، خواستیم تا مجوزی را که در دولت پیشین برای ساخت این جاده صادر شده بود باطل کند.»

منصوری می‌گوید که ابتکار دستور پیگیری مجوز این جاده را به احمد علی کیخا، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست داده بود.

این پیگیری‌ها و اطلاع رسانی فعالان محیط زیست در نهایت باعث شد تا مدیرکل محیط زیست استان مازندران خبر باطل شدن مجوز این جاده را اعلام کند.

این جاده قرار بود امکان دسترسی اهالی بهشهر و مسافران را به منطقه حفاظت شده میانکاله و ساحل آن به وجود آورد. امکانی که خود یک تهدید برای محیط زیست منطقه محسوب می‌شد.

پناهگاه حیات وحش میانکاله درون این منطقه قرار دارد. این پناهگاه یکی از زیستگاه‌­های مهم و با ارزش پرندگان مهاجر آبزی و پرندگان بومی است. این پناهگاه بازمانده تیپ اراضی مشجر ساحلی در ساحل دریای خزر است و به علت دارا بودن موقعیت ویژه و منحصر به فرد اکولوژیکی و وجود خلیج گرگان، یکی از ذخایر با ارزش کره زمین لقب گرفته است و سازمان جهانی یونسکو برای این منطقه شناسنامه ویژه تهیه کده است.

http://www.iscanews.ir/news/41810/%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%AE%D8%B1%D8%A8-%D9%85%D8%AD%D9%84%DB%8C