میراث فوکوشیما

تبعات فاجعه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دائیچیِ ژاپن هر روز ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند و کارشناسان محیط زیست متوجه پیامدهای جدی این فاجعه روی جانداران اطراف این نیروگاه شده‌اند.سونامی شدید سال 2011 میلادی، نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را دچار یک فاجعه جدی کرد و با گذشت زمان اکنون کارشناسان محیط زیست متوجه تبعات زیست محیطی جدی ناشی از تشعشعات رادیواکتیو روی جانوران، گیاهان، حشرات و پرندگانی شده‌اند که در نزدیکی این نیروگاه زندگی می‌کنند.

«تیموتی موسیو»، مولف اصلی یکی از مطالعاتی که جزئیات این پیامدها را نشان می‌دهد گفت: افزایش شواهد حاصل از مطالعه روی پرندگان، میمون‌ها، پروانه‌ها و سایر حشرات ساکن نزدیکی نیروگاه فوکوشیما نشان می‌دهد که برخی از جانوران از تشعشعات هسته‌ای ناشی از فاجعه فوکوشیما به شدت آسیب دیده‌اند.

به گزارش ساینس‌ورلدریپورت، تاکنون مطالعات بسیاری درباره تبعات فاجعه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما انجام شده که در همه آنها یک نقطه مشترک وجود دارد. فرضیه کارشناسان این است که قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض دوز پایین تشعشعات یونیزه شده رادیواکتیو، باعث آسیب ژنتیکی و افزایش میزان جهش ژنی در سلول‌های جانداران می‌شود.

در یکی از مطالعاتی که تاثیر تشعشعات رادیواکتیو روی برنج بررسی شد، بذرهای سالم برنج در منطقه آلوده فوکوشیما در معرض تشعشعات ضعیف گاما قرار گرفتند. کارشناسان طی تنها سه روز متوجه بروز برخی نقص‌ها در بذرهای سالم برنج شدند. اما این پایان ماجرا نبود و در مطالعه دیگری که روی پروانه‌های آبی ژاپن انجام شد، کارشناسان متوجه کوچک شدن اندازه این پروانه‌ها، کندی رشد، افزایش تلفات و بروز ناهنجاری‌های ظاهری در این حشرات شدند. در مجموع نتایج این مطالعات بر لزوم نظارت سریع و مداوم در منطقه آلوده به رادیواکتیو فوکوشیما تاکید می‌کند. جزئیات بیشتر درباره این مطالعه در مجله Heredity‌ منتشر شده است./منبع