دعوت به جلسه گروه دیده بان کوهستان با موضوع اقتصاد محیط زیست

گروه دیده بان کوهستان برگزار می‌کند؛ سخنرانی و گفتگو با موضوع

تعارضات روش‌شناختی علم اقتصاد محیط‌زیست”

رضا میرزا ابراهیمی*

20 مرداد 1393 از ساعت 6 تا 8 عصر در دفتر انجمن کوه‌نوردان ایران

شرکت در این جلسه برای همه علاقه مندان به موضوع آزاد و بدون هزینه است

——

گروه دیده بان کوهستان (دکا) علاقه مندان را به شرکت در جلسه دوشنبه 20 مرداد 1396 با موضوع “تعارضات روش شناختی علم اقتصاد محیط زیست” دعوت می‌کند. این سخنرانی یکی از برنامه های آموزشی تقویم دیده بان کوهستان است.

معرفی خلاصه‌ی موضوع

نفوذ رویکرد اقتصاد نئوکلاسیک بر محیط‌زیست پس از دهة 1970 و تسلط همه جانبة آن بر فضاهای آکادمیک (در قالب کتب و برنامه‌های درسی)، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای حل مسئله در سطوح محلی، ملی و بین‌المللی (شناخت مسئله و ارائة راه‌حل با ابزارهای اقتصادی) به خصوص پس از دهة 1990، انتظارها بر کاهش مسائل و مشکلات زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌های اقتصادی را دامن زد. اما بررسی شواهد موجود در سطوح مختلف نشان می‌دهد که معضلات زیست‌محیطی در این مدت نه تنها کمتر نشده بلکه هر روز دامنه‌ای جدیدتر و گسترده‌تر به خود می‌گیرد. مثال‌هایی چون گرمایش جهانی زمین، افزایش بیش از پیش انتشار گازهای گلخانه‌ای، از بین رفتن جنگل‌ها، استخراج گسترده‌تر معادن و ذخایر انرژی موجود، بیابان‌زایی، کاهش منابع آب‌های زیرزمینی، از بین رفتن گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، از بین رفتن زیست‌گاه‌های گونه‌ها و بسیاری از این دست را می‌توان مثال زد.

در چنین شرایطی سوال اصلی این است که چرا علم اقتصاد در پیش‌برد هدف حل مسائل و معضلات زیست‌محیطی (در معنای عام کلمه) به هیچ عنوان موفق نبوده است؟

در این جلسه این مسئله را از منظر بنیان‌های نظری علم اقتصاد متعارف و تعارضات اساسی آن علم بوم‌شناسی و اهداف حفاظتی (محیط‌زیست) بررسی خواهیم کرد.

 برای آشنایی بیشتر با موضوع می‌توانید مقاله ای از رضا میرزا ابراهیمی را در سایت سازمان محیط‌‌زیست مطالعه بکنید: تعارضات روش شناختی علم اقتصاد محیط زیست

*رضا میرزا ابراهیمی: کارشناس ارشد اقتصاد، پژوهشگر آزاد