بزرگترین آتش سوزی میانکاله در دهه اخیر-خبرگزاری مهر


100 هکتار از پناهگاه حیات وحش طعمه حریق شد

مدیر دیده بان میانکاله با بیان اینکه روز گذشته صد هکتار از پناهگاه حیات وحش میانکاله در آتش سوخت گفت: این بزرگترین آتش سوزی در یک دهه اخیر در منطقه است.

حر منصوری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: این آتش سوزی حوالی ساعت 15 بعد از ظهر روز گذشته در پناهگاه حیات وحش میانکاله آغاز شده و به دلیل همیشگی کمبود امکانات اطفا حریق در محیط زیست تا تجهیزات از بندر امیر آباد و منابع طبیعی بهشهر به منطقه برسد چهار ساعت طول کشیده و سرانجام ساعت سه نیمه شب گذشته پس از سوختن صد هکتار از منطقه در آتش محیط بانان موفق شدند این آتش سوزی را مهار کنند.

به گفته وی، این آتش سوزی که در مساحتی به طول 2500 در عرض 400 متر حادث شده در منطقه ای به نام میانکاله صحرا نزدیک به تالاب رخ داده و بیشتر درختان انار، تمشک و جگن در آتش سوخته اند. البته به دلیل اینکه روز گذشته تعطیل نبوده گردشگری در منطقه حضور نداشته و کسی آسیب جانی ندیده است.

 نمایندگان شهر فقط برای ساخت و ساز و بهره برداری از منطقه نقشه می کشند

وی با اشاره به بودجه کم سازمان محیط زیست برای خرید امکانات اطفاء حریق اظهار داشت: باز هم کمبود امکانات موجب از بین رفتن پوشش گیاهی در بخش وسیعی از منطقه شد و فرماندار و نمایندگان این شهر که توانایی خرید چنین تجهیزاتی را دارند متاسفانه کوچک ترین توجهی به این مسئله نداشته و تنها به فکر این هستند که هر روز نقشه جدید برای ساخت و ساز و بهره برداری در منطقه طراحی کنند.

وانت، بیل  و دبه همچنان تنها تجهیزات اطفا حریق

وی با اشاره به امکانات مورد استفاده در مهار آتش سوزی مهیب پارک ملی گلستان تصریح کرد: در این منطقه نیز امکانات در حد یک وانت و پیکاپ با مخازن آب بوده که عملا هیچ فایده ای ندارد لذا تا زمانی که وضعیت تجهیزات اطفای حریق مناطق ارزشمند زیست محیطی به این صورت است هر روز شاهد از بین رفتن بخش های وسیعی از این مناطق در اثر آتش سوزی خواهیم بود.

آتش سوزی به احتمال زیاد عمدی بوده است

مدیر دیده بان میانکاله با اشاره به اینکه آب و هوای مازندران شرجی بوده و احتمال آتش سوزی طبیعی در آن بسیار پایین است یادآور شد: عامل این آتش سوزی صد در صد انسانی بوده ولی ممکن است به دلیل عدم توجه گردشگران به خاموش کردن کامل آتش زیر خاکستر با آب و به صورت سهوی رخ داده باشد.

وی افزود: البته از انجایی که محیط زیست با کسانی که خود را در این پناهگاه حیات وحش مالک اراضی می دانند مشکل دارد گاهی این افراد با آتش زدن عمدی پوشش گیاهی سعی در تملک اراضی پناهگاه به عنوان اراضی کشاورزی دارند.

منصوری یادآور شد: البته دامداران منطقه نیز با آتش زدن بافت های گیاهی سعی در فراهم کردن مواد غذایی برای دام های خود دارند چراکه این پوشش های گیاهی حدود 5 روز بعد از آتش زدن جوانه می زنند که غذای مناسبی برای دام ها است.

حفظ پوشش گیاهی مهمترین وجه حفاظتی میانکاله

وی با اشاره به اینکه بیشتر مساحت این منطقه 68 هزار هکتاری پوشش گیاهی است تاکید کرد: مهمترین مسئله در حفاظت پناهگاه حیات وحش میانکاله تهیه تجهیزات اطفای حریق برای جلوگیری از نابود شدن پوشش گیاهی منطقه است.

3 بامداد پس از 12 ساعت آتش مهار شد

به گفته دیده بان میانکاله این آتش ساعت سه شب دیشب مهار شد اما محیط بانان بایستی مراقب باشند چراکه همیشه در این منطقه چندین ساعت پس از آتش سوزی دوباره حریق آغاز شده است.

احتمال سوختن تخم ها و جوجه های پرندگان میانکاله

وی یادآور شد: در مواقع آتش سوزی معمولا حیات وحش منطقه فرار می کنند و کمتر آسیب می بینند اما به دلیل سوختن آشیانه آنها در صورتی که تخم ها یا جوجه هایشان در لانه ها باشد به احتمال زیاد نابود می شوند ولی به دلیل اینکه تمام شواهد پس از آتش سوزی از بین می رود تخمین درستی از میزان آسیب به حیات وحش در منطقه نمی توان زد.

http://mehrnews.com/detail/News/2339134#