مقابله با گرمای زمین روی میز سازمان ملل

ایسنا نوشت : سازمان ملل متحد در گزارشی که در نوع خود منحصر به فرد است راهکارهای عینی و موثری را برای 15 اقتصاد بزرگ جهان به منظور مقابله با بحران گرمای زمین تجویز کرد.سازمان ملل متحد با تجویز راهکارهای خاص برای اقتصادهای بزرگ جهان به منظور کنترل افزایش دمای جهان به میزان کمتر از 2 درجه سانتیگراد، نخستین راهنمای خود را منتشر کرد. در این گزارش که برای ارائه به بان‌ کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد فراهم شده، 30 سازمان بین‌المللی راهکارهایی را برای اقتصادهای بزرگ جهان که عامل تولید بیش از دوسوم آلاینده‌های جهان هستند، ارائه کردند. این طرح که در نوع خود برای نخستین بار اجرا می‌شود، سعی در ایجاد طرحی جامع و کارآمد برای اهداف مختلفی دارد که در مذاکرات مختلف سازمان ملل طی دو دهه اخیر با موضوع تغییرات جوی درباره آنها بحث شده است.

«جفری ساچز»، مدیر موسسه زمین دانشگاه کلمبیا و سرپرست پروژه «همه‌ راه‌ها به سوی کربن‌زدایی شدید» با بیان مطلب فوق افزود: تمام مسائلی که طی این سال‌ها در جلسات خود درباره آن صحبت کردیم تنها درباره مسائل انتزاعی بوده است و منتهی به هیچ تغییر فنی چشمگیری نشده تا بتواند اقتصاد جهان را به سمت یک اقتصاد با تولید کربن اندک پیش برد.

ساچز گفت: این گزارش با داشتن اطلاعات مفصل از تامین برق، حمل و نقل و باربری و همین‌طور ایجاد قوانین در هر کشور قرار است با ایجاد چارچوب‌های عملیاتی این معضل را حل کند.

به گزارش گاردین، در تهیه این گزارش 15 اقتصاد بزرگ جهان شامل آمریکا، استرالیا، برزیل، انگلیس، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ژاپن، مکزیک، روسیه، آفریقای‌جنوبی و کره‌جنوبی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این 15 کشور به تنهایی 70 درصد از سهم تولید آلاینده‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

در این گزارش همچنین تصریح شده که خطرات سیاسی ناشی از نادیده گرفتن محدودیت 2 درجه سانتیگرادی در افزایش میانگین دمای جهان، جدی است. زمان آن رسیده تا سردمداران کشورها به کارشناسان و مقامات دولتی و سازمان‌های مستقل دستور دهند تا روی فن‌آوری‌هایی کار کنند که واقعا به کاهش آلاینده‌های کمک می‌کنند. تا امروز اهداف مورد بحث در اجلاس‌های مختلف سازمان ملل با موضوع تغییرات جوی از واقعیت دور بوده است. در واقع اهداف ملی از ارزیابی‌های واقعی و آنچه که واقعا لازم است انجام شود تا از افزایش دو درجه‌ای دمای هوا جلوگیری شود، تعیین و اعمال نشده‌اند.

Posted in: دسته‌بندی نشده