فیزیکدانی که منکران تغییرات جوی را به مبارزه خواند!

«کریستوفر کیتینگ»، فیزیکدان و نویسنده ساکن ایالت «تگزاس» در آمریکا اعلام کرد حاضر است 10 هزار دلار از دارایی‌اش را به هر فردی که بتواند ثابت کند پدیده‌ گرمای جهانی طبیعی و بدون دخالت بشر رخ داده، اهدا کند.

اوایل ماه جاری «نیل دی‌گراس تایسون» اخترفیزیکدان مشهور آمریکایی با دلایل علمی و معتبر پاسخ تکذیب‌کنندگان پدیده تغییرات جوی را داده و گفت: جهان ما به بدترین شکلی در حال تغییر است و برای نجات آن باید کاری انجام دهیم.به‌ رغم شواهد بسیار، کماکان برخی سیاستمداران و دانشمندان مدعی هستند که گرداب‌های قطبی و خشکسالی شدید در کالیفرنیا یک روند کاملا طبیعی بوده و هیچ عامل انسانی سبب بروز آن نشده است.

هفته گذشته «کریستوفر کیتینگ» که از بی‌توجهی عده‌ای نسبت به تهدیدات تغییرات جوی برای زمینی‌ها ناخشنود است، تکذیب‌کنندگان این پدیده طبیعی را به میدان مبارزه خوانده است. وی از پرداخت جایزه 10 هزار دلاری به افرادی خبر داد که احتمالا بتوانند ثابت کنند پدیده «گرمای جهانی ناشی از فعالیت‌های انسانی» واقعیت ندارد.

«کیتینگ» در وبلاگ خود اینگونه نوشت: بارها شنیده‌ام که تکذیب‌کنندگان پدیده گرمای جهانی اظهارنظرهای مختلفی از این دست می‌کنند که علم چگونه هنوز نتوانسته اثبات کند که بشر باعث تغییرات جوی شده است.

وی‌ افزود: تمامی این اظهارنظرها پوچ و فاقد ادله علمی هستند. در عوض به آنها می‌گویم که آنها نمی‌تواند ادعای خود را اثبات کنند و به همین دلیل برای اثبات ادعای خود این مبلغ را کنار گذاشته‌ام. اگر کسی توانست با ادله و شواهد علمی ثابت کند که من اشتباه می‌کنم یک چک به مبلغ 10 هزار دلار برایش می‌نویسم.

به گزارش پایگاه اینترنتی تیک‌پارت، افراد برای شرکت در این مسابقه باید بالاتر از 18 سال باشند و بتوانند یک شیوه‌ علمی را برای صحت ادعای خود ارائه دهند و ثابت کنند که انتشار خبر این پدیده نگران‌کننده فقط یک شوخی فریبنده است.

با این حال از آنجا که 97 درصد از دانشمندان و متخصصان بر این باورند که تغییرات جوی در حال رخ دادن هستند این فیزیکدان از اینکه پول خود را از دست نخواهد داد خیالش آسوده است و می‌گوید: مطمئنم کسی پیدا نمی‌شود که عکس این مسئله را اثبات کند و من نیز مجبور نخواهم شد پولم را از دست بدهم. چرا که شواهد علمی در تایید گرمای جهانی بسیار کامل و جامع است و هیچ‌کس نمی‌تواند خلاف آن را ثابت کند.

«کیتینگ» به‌ مدت 30 سال به امر تحقیقات در زمینه‌ تغییرات جوی مشغول بوده و در آکادمی نیروی دریایی و آکادمی گارد ساحلی آمریکا تدریس کرده است.

Posted in: دسته‌بندی نشده