فرار سازمان محیط زیست از شفاف سازی در خصوص قوچ فروشی یک موسسه زیست محیطی

 

حتماً از ماجرای فروش قوچ لارستان توسط یک موسسه زیست محیطی آگاه هستید. ماجرایی که برای نخستین بار توسط سام خسروی فرد یکی از روزنامه نگاران با سابقه زیست محیطی افشا شد. ماجرا از این قرار بود که شکار یک قوچ لارستانی در یک وبسایت امریکایی مربوط به حیات وحش به مزایده گذاشته شده بود. در آن وبسایت آمریکایی آمده بود که شکارچیان برای اطلاعات بیشتر می توانند با موسسه زیست محیطی ثبت شده در ایران تماس بگیرند. نکته جالب این ماجرا، اشتراک بین برخی موسسان هر دو موسسه بود. این اشتراک این تصور را به وجود می آورد که این دو موسسه یکی هستند!

پس از انتشار دو مطلب در این خصوص، موسسه حیات وحش پارسیان (شعبه ایران) برای رفع ابهامات با انتشار مطلبی اقدام به پاسخگویی کرد که از قضا این پاسخ نه تنها به ابهامات موجود پاسخ نداد که ابهامات جدیدی نیز به وجود آورد. نکته جالب آن بود که موسسه حیات وحش پارسیان کاملاً پذیرفته بود که شکار فروشی توسط این موسسه انجام شده است.

پس از انتشار پاسخ موسسه حیات وحش پارسیان، سام خسروی فرد با انتشار مطلب جدیدی به تحلیل پاسخ های آن موسسه پرداخت و ابهامات بوجود آمده را مطرح کرد.

در حالیکه افکار عمومی و دوستداران محیط زیست و حیوانات منتظر پاسخگویی شفاف مدیران آن موسسه شکارفروش و بویژه سازمان محیط زیست بودند، چند روز پس از این ماجرا جلسه ای با حضور خبرنگاران در محل سازمان محیط زیست برگزار شد که در آن خبرنگار دیده بان حقوق حیوانات دعوت نشد و به هیچ کدام از نمایندگان گروه های حامی حیوانات اجازه حضور در جلسه داده نشد!! نکته جالب آنکه در آن جلسه مدیران و افرادی حضور داشتند که حوزه کاریشان مرتبط با ابهامات بوجود آمده در خصوص قوچ فروشی آن موسسه زیست محیطی بود. همچنین یکی از مدیرانی که در آن موسسه قوچ فروش همکاری دارد نیز در آن جلسه حاضر بوده است. برگزاری این جلسه بدون حضور نمایندگان گروه های حامیان حیوانات این ابهام بزرگ را به وجود می آورد که سازمان محیط زیست تعمداً قصد طفره رفتن از پاسخگویی در خصوص شکارفروشی توسط آن موسسه زیست محیطی را دارد. و البته در پس این گُمان، ابهامات فراوان دیگری نیز می تواند شکل بگیرد.

عدم پاسخگویی و انتخاب گزینشی رسانه ها رویه مورد انتقادی بوده است که در دوره های قبلی وجود داشته است و اتخاذ این رویه در دوره فعلی می تواند به اعتماد عمومی لطمه وارد کند. ضمن اینکه ابهامات موجود در خصوص این موسسه هر چه سریعتر باید بصورت شفاف برای حامیان حیوانات و دوستداران محیط زیست برطرف شود. ادامه این ابهامات نه تنها برای سازمان محیط زیست خوب نیست که حتی می تواند وجه سازمانهای غیردولتی زیست محیطی را نیز در نزد افکار عمومی مخدوش و متزلزل کند.

مطالب مرتبط:

–  پول از شما قوچ از آنان؛ حفظ حیات با کشتار

–  تاملی در قوچ فروشی آن موسسه

– قوچ کشی در پروژه‌ی حفاظت از قوچ لارستان/ توضیح مؤسسه حیات وحش میراث پارسیان

– یک تردید آزار دهنده؛ آیا مجوز شکار یوزپلنگ هم صادر شده یا می شود؟!

– ابهام‌هایی بیشتر در قوچ‌فروشی آن موسسه‌

– نشست خبری با رسانه های نورچشمی در سازمان حفاظت محیط زیست

Posted in: دسته‌بندی نشده