صنعتی که باید مهار شود!

در شرایطی که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اولویت اول خود را توسعه صنعتی و رشد تولیدات صنعتی کشور اعلام کرده‌اند باید دید مسئولان این وزارتخانه در برابر روز ملی بدون کیسه های پلاستیکی یا همان نایلکس چه واکنشی از خود نشان می‌دهند. آیا مسئولان حاضرند با سختگیری‌های بیشتری روی واحدهای تولیدی به تحقق اهداف این روز ملی کمک کنند؟

21 تیر ماه از سوی طرفداران محیط زیست در سراسر جهان روز بدون کیسه‌های پلاستیکی یا همان نایلکس نامگذاری شده است.آمارهای متفاوتی درباره میزان مصرف کیسه‌های پلاستیکی در ایران منتشر شده که همه آنها حاکی از مصرف بالای این محصول در کشور است که در نوع خود تکان دهنده محسوب می شود.

طبق یکی از این آمارها که از تحقیقات شهرداری تهران بدست آمده میزان پلاستیک تولیدی در ایران بیش از 17 هزار تن در سال تخمین زده می شود که این رقم معادل 500 تن در روز می شود و هر فرد تهرانی به طور متوسط روزانه سه پلاستیک را وارد چرخه محیط زیست می کند.بد نیست بدانیم پلاستیک دارای ماندگاری بیش از 300 سال است و به ‌دلیل تجدیدناپذیر بودن، ذرات سبک آن با وزش باد جابه‌جا می شوند و همین جابه‌جایی مشکلات بهداشتی فراوانی را برای محیط زیست ایجاد می‌کند.

براساس مصوبه شورای شهر تهران، شهرداری تهران مکلف به اقدامات علمی و اجرایی درباره کاهش و جایگزینی مواد تجدیدپذیر به جای کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یک‌بار مصرف است اما اینکه شهرداری تهران چقدر در زمینه کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی و جایگزینی آنها با محصولات کم خطرتر موفق بوده جای سوال دارد.فعالان محیط زیست در روز بدون کیسه های پلاستیکی، اهدافی مانند استفاده از پاکت‌های بدون نایلون، کاغذی یا ساک دستی به جای نایلون، به‌کار بردن مواد تجدیدپذیر در بسته‌بندی انواع کالا و محصولات و جلوگیری از ورود مواد غیرقابل بازیافت به چرخه طبیعت را دنبال می کنند.

ذهن خود را درباره مضرات کیسه های پلاستیکی تنها به شهر و روستای خود محدود نکنیم. بد نیست بدانیم نایلکس‌هایی که مردم دور می ریزند در ابعاد وسیع وارد دریاها و اقیانوسها شده و علاوه بر تخریب محیط زیست این مناطق زندگی ماهی‌ها و حیوانات دریایی را نیز نابود می کنند. وضعیتی که می تواند سبد غذایی انسان در حوزه دریا را نیز به طور کامل به خطر بیندازد. در حال حاضر لکه‌ عظیمی از زباله به اندازه مساحت ایالت تگزاس آمریکا در اقیانوس آرام وجود دارد که بخش عمده‌ای از این لکه را کیسه های پلاستیکی و محصولاتی از این دست تشکیل می دهند.

گفته می‌شود اگر هر خانوار ایرانی در هر هفته فقط یک کیسه نایلون را از چرخه خرید حذف کند، این کار در یک سال موجب حذف 816 میلیون کیسه نایلون از طبیعت می‌شود. این در حالی است که در ایران حدود 10 درصد از کل پسماندهای شهری را پلاستیکها تشکیل می‌دهند.در ایران اگرچه تلاشهایی برای تولید کیسه های تخریب پذیر و سازگار با محیط زیست شده اما به نظر می رسد این تلاشها تاکنون نتوانسته اند تحول جدی در زمینه کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی تخریب ناپذیر ایجاد کنند؛ به طوری که همین الان کیسه نایلون و ظروف یکبارمصرف پلاستیکی جزو لاینفک عرضه کالا در فروشگاههاست.

هم‌اکنون در سراسر جهان جنبشی برای مبارزه با تولید و استفاده از کیسه‌های پلاستیکی به راه افتاده است و کشورهای جهان تلاش می‌کنند با ممنوع کردن کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها، مالیات بستن بر آن‌ها یا تشویق برای استفاده از پاکت‌های کاغذی و بیوپلاستک‌ها از آلودگی‌های بیش‌تر جلوگیری کنند. در همین راستا تاکنون در کشورهای بسیاری مانند امارات، ایتالیا، بخشی از کانادا، برخی از ایالتهای هند و بنگلادش فروش و مصرف نایلکس عملا ممنوع شده و کشورهای چین و آمریکا نیز با اعمال سیاستهایی در حال حرکت جدی به این سمت هستند.

به نظر می رسد دولت در زمینه کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی تنها دو راهکار پیش روی خود دارد که اجرای همزمان آنها می تواند به تحقق هدف یادشده کمک کند. از یک سو باید سختگیری بر صنایع تولیدکننده کیسه های پلاستیکی از طرق مختلف افزایش یافته تا جلوی افزایش هرچه بیشتر تولید این محصولات گرفته شود و از سوی دیگر با اجرای برنامه های فرهنگ سازی و همچنین بالا بردن قیمتها جلوی مصرف بی رویه کیسه های پلاستیکی در بین مردم گرفته شود.در همین حال انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر به عنوان بزرگترین انجمن متشکل از واحدهای تولید کیسه های پلاستیکی کشور به مناسبت 21 تیر ماه، روز بدون کیسه پلاستیکی با انتشار بیانیه ای حمایت خود را از کمپین های اجتماعی با هدف کاهش مصرف بی رویه کیسه های پلاستیکی اعلام کرد./منبع

Posted in: دسته‌بندی نشده