جاده کنارگذر؛ تهدید جدید دریاچه زریوار

جاده کنارگذر مریوان که به منظور دور کردن خودروهای سنگین از شهر، کار ساخت آن بدون انجام مطالعات زیست محیطی آغاز شده بود، با مخالفت اداره كل حفاظت محیط زیست کردستان مواجه شد و بعد از آن فرماندار اين شهرستان نيز دستور توقف عمليات ساخت اين پروژه تا تغيير در روند اجرا را صادر كرد.بي تفاوتي مديران سابق استاني و شهرستاني در خصوص آينده زريوار كه يكي از درياچه هاي منحصر به فرد نه تنها ايران بلكه جهان به شمار مي رود باعث شده است تا خسارت هاي متعددي براي اين اثر ارزشمند به وجود آيد.

احداث كنار گذر درياچه زريوار مريوان بدون اخذ نظر از اداره كل حفاظت محيط زيست در حالي ادامه داشت كه به دنبال پيگيري هاي صورت گرفته از سوي خبرنگاران و همچنين دخالت فرماندار جديد اين شهرستان فعلا عمليات احداث اين كنار گذر متوقف شده است.این جاده به طول 3.2 کلیومتر، از سه راه نی مریوان آغاز می شود و تا ابتدای میدان ملابیسارانی که قسمت خروجی مریوان به سمت مرز رسمی باشماق است، ادامه پیدا می کند.ساخت این جاده بدون استعلام از اداره حفاظت از محیط زیست صورت گرفته است که این مسئله موجبات اعتراض مسوولین این اداره را در بر داشته است.

رئیس حفاظت از محیط زیست مریوان پیش از دستور فرماندار برای توقف اين پروژه، گفت: این جاده از ضلع شرقی زریوار و از حریم این دریاچه عبور می کند که نبود ارزیابی محیط زیستی در زمینه ساخت این جاده، تهدیدات دریاچه زریوار را افزایش می دهد.مراد حمیدی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه ما مخالف هیچ طرح عمراني نیستیم، افزود: مسئله این است که با انجام ارزیابی و مطالعات زیست محیطی در رابطه با ساخت این جاده می توانیم تهدیدات آن را به حداقل برسانیم.وی اظهار داشت: ساخت این جاده باعث می شود تانکرهای سوختی که بارها شاهد واژگون شدن آنها در جاده های کردستان بوده ایم این بار در نزدیکی دریاچه زریوار که خود در معرض خطر قرار دارد عبور کنند و واژگون شدن آنها تهدید جدیدی برای این دریاچه خواهد بود.

وی یکی دیگر از تهدیدات این جاده برای دریاچه را افزایش ساخت و ساز در اطراف آن و به عبارتی در نزدیکی دریاچه دانست و گفت: افزایش حضور مردم و مسکونی شدن این مسیر به معنی افزایش ورود فاضلاب و زباله به این دریاچه است.وی با اشاره به اینکه مشکلات زیست محیطی که امروز توسط برخی طرح ها ایجاد شده است به دلیل غیبت پیوست مطالعات زیست محیطی در این طرح ها است.

 

وی از فرمانداری خواست که روال اشتباه گذشته تکرار نشود و کار ساخت این جاده موقتا و تا انجام روال قانونی امور متوقف شود.حمیدی اما پس از قول لفظی فرماندار در گفت و گویی دیگر، کمی لحن خود را تغییر داد و گفت: با عقب نشینی این جاده از حریم زریوار امیدواریم خود مانعی برای پیشرفت شهر به سمت دریاچه شود.وی اظهار کرد: از شهرداری و فرمانداری قول گرفته ایم که مانع ساخت و سازها در اطراف این جاده شوند.

این در حالی است که هم اکنون مریوان رکوردار ساخت و سازهای غیرقانونی در سطح استان کردستان است و به نظر می رسد ساخت این جاده مشوقی قوی تر برای ساخت و ساز در نزدیکی زریوار شود.حتی با عملی شدن قول فرماندار برای خروج از حریم زریوار، افزایش ساخت و سازها، افزایش آلودگی های صوتی و سوختی آثار منفی خود را به دریاچه زریوار می رساند.

معاون راه های روستایی اداره راه و شهرسازی استان كردستان نیز اظهار کرد که هنوز نقشه جدید این جاده تهیه نشده است.خالد رنجبر گفته که قرار است در انتهای مسیر این جاده که وارد حریم زریوار شده است نقشه را تغییر دهیم.

منبع این گزارش

Posted in: دسته‌بندی نشده