گزارش تصویری و کتبی برگزاری نخستین جشنواره‌ی حراج لوازم دست دوم کوه‌نوردی

نخستین جشنواره حراج لوازم دست دوم طبیعت‌پیمایی و کوه‌نوردی” که با اهداف محیط‌زیستی برنامه‌ریزی شده بود، روز پنج‌شنبه 22 خرداد 1393 از ساعت 14:20 تا ساعت 18:30  در خانه کوه‌نوردان تهران به خوبی برگزار شد.

حراج‌ کالاها پس از ارایه پاورپونتی با موضوع “مدیریت پسماند در کالاهای ورزشی” و نمایش فیلم مستند با موضوع “پوشاک دست‌دوم کوه‌نوردی” آغاز شد. حدود 70 نفر با پیامک برای جشنواره اعلام حضور کرده بودند، اما در روز برگزاری بیش از دویست نفر به محل برگزاری سرزدند یا در بخشی از این برنامه‌ی چهار ساعتی حضور داشتند. نکته قابل توجه و خوب حضور اعضای گروه‌های کوه‌نوردی مختلف تهرانی، طیفی از طبیعت‌پیمایان و طرفداران محیط زیست و تعدادی از شهرهای دیگر بود.

روز پیش از حراج حدود 100 قلم کالا دریافت شده بود و از بین آن‌ها 65 قلم برای حراج انتخاب و کارشناسی قیمت شدند. به این صورت که قیمت پایه‌ی حداقلی در نظر گرفته شد و در برنامه به شیوه حراج‌های هنری چوب می‌خورد. در نهایت با فروش 39 قلم از کالاهای عرضه شده، مبلغ فروش 3،450،000 تومان برای حراج رقم خورد.

 

 

از آنجا که بعضی از عزیزان کالاهای خود را به حراج اهدا کرده بودند یا بیش از توافق اعلام شده، یعنی بیست درصد از مبلغ فروش کالاها را به حراج اختصاص دادند. پس از پرداخت مبالغ صاحبان کالاها و کسر هزینه‌های پذیرایی، سود خالص این حراج معادل 000،500 تومان است. و همانطور که در فراخوان برنامه اشاره شده بود، این مبلغ برای هزینه‌های مطالعاتی و مقدماتی طرح “آموزش و ساماندهی محیط زیستی کوهستان دماوند و علم‌کوه” اختصاص خواهد یافت.

اگرچه این مبلغ برای یک طرح محیط‌زیستی یا در مقابل کوشش بیش از بیست نفر که در برنامه‌ریزی، تبلیغ، هماهنگی و اجرای برنامه مشارکتی همدلانه و دلسوزانه داشتند ناچیز است، اما کسب درآمد هدف جانبی طرح بود و این طرح بهانه‌ای بود تا از دغدغه‌ای مهم یعنی محیط‌زیست و حفاظت کوهستان سخن بگوییم. و باور اینکه همه‌ی ما وسایلی اعم از کوه‌نوردی یا غیرکوه‌نوردی در خانه داریم که دیگر مورد استفاده نیست، یا کمتر به سراغ آن‌ها می‌رویم و می‌تواند برای دیگران قابل استفاده باشد باشد مهم‌ترین هدف برگزاری بود. در این حراج وسایلی عرضه شد که برای مالک آن کاربرد نداشت، اما خریدار آنرا برای استفاده خود قابل استفاده ارزیابی و خریداری کرد.

و به چند نکته در برگزاری محیط‌زیستی این جشنواره‌ی حراج اشاره می‌کنم:

  • برای تبلیغ پوستر حراج را چاپ نکردیم و تبلیغات و اطلاع‌رسانی در فضای مجازی صورت گرفت
  • در میز ورودی کتاب‌ها و محصولات فرهنگی کوهستان و محیط‌زیست عرضه شد
  • در میز ورودی تعدادی گلدان آپارتمانی به نفع حراج عرضه شد
  • شربتی سالم و با عسل ارگانیک و عرقیات طبیعی برای پذیرایی تهیه شد
  • برای نوشیدن آب و شربت به جای لیوان یکبار مصرف، لیوان‌های شیشه‌ای داشتیم و دوستان با برزگواری آن‌ها را شستند

جا دارد از همه عزیزانی که کالا فرستادند، یا برای خرید آمدند و کالایی خریدند یا نخریدند سپاسگزاری کنیم. برای همه تشویق‌ها و دلگرمی‌ها سپاسگزاریم و دست دوستانی که پیشاپیش برای اجرای دوباره‌ی چنین برنامه‌ای یا برنامه‌ای محیط‌زیستی در آینده اعلام داوطلبی کردند می‌فشاریم. و برای همه‌ی ایرادهای احتمالی که برای تجربه‌‌ای نو اجتناب ناپذیر بود پوزش می‌خواهیم. اجرای دوباره‌ی چنین جشنواره‌‌ی حراجی در دست بررسی است.

لازم می‌دانم نام همه‌ی افرادی را که در روز برگزاری کوشیدند و اجرایی خوب را رقم زدند بنویسم: محسن آغاسی، قاسم اصغری، اردوان بهارلو، احسان بشیرگنجی، مینا حیدری، مینا حکمتی راد، آرمیتا رضایی، مارینا رضایی، سعید رضایی، مریم عطاریه، فیروزان فولادوند، هاله قاسمی فرد، محمد قاسمی، شکور لطفی، مریم مرادی، مهدی نوروزی.

برای در اختیار گذاشتن بی‌چشمداشت محل برگزاری از هیات مدیره محترم “خانه ‌کوه‌نوردان تهران” و برای کمک‌های فکری و اجرایی موثر از مدیران “گروه کوه‌نوردی دانش تهران” سپاسگزاریم. از عباس ثابتیان (رییس هیات مدیره انجمن‌ کوه‌نوردان ایران)، عزیز حبیبی و دیگرانی که در بازنشر فراخوان و پوستر در وب همیاری کردند سپاسگزاریم.

و در پایان برای همدلی و حمایت از رضا زارعی (رییس فدراسیون کوه‌نوردی) که شخصا پیشنهاد اختصاص درآمد حراج به طرح‌های محیط‌زیستی را گفتند و پیشاپیش برای اجرای این طرح‌ها اعلام حمایت کرده‌اند و از امین معین ( مسوول محیط زیست کارگروه محیط‌زیست فدراسیون کوه‌نوردی) برای مشارکت موثر در برنامه‌ریزی و پیگیری‌ها سپاسگزاریم.

                                                                                                                                     محمود بهادری

دبیر جشنواره

Posted in: دسته‌بندی نشده