زمین همچنان رکورددار گرماست

سازمان ملی مطالعات اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) از ثبت گرم‌ترین ماه مه تاریخ از سال 1880 میلادی که ثبت دمای هوا آغاز شده خبر داد.گرم شدن هوای اقیانوس‌ها به افزایش دمای هوای جهان دامن زده به طوری که جهان هم‌اکنون شاهد ثبت رکورد تاریخی گرم‌ترین ماه مه جهان است.

سازمان ملی مطالعات اقیانوسی و جوی آمریکا میانگین دمای هوای ماه مه در سراسر جهان را 15.54 درجه سانتیگراد اعلام کرد که این دما رکوردهای پیشین را جابه‌جا کرد. در ماه آوریل نیز شاهد شکسته شدن رکورد دمای هوا در این ماه بودیم که به سال 2010 میلادی تعلق داشت. ماه مه سال جاری (2014) به ویژه در کشورهای قزاقستان، اندونزی، اسپانیا، کره‌جنوبی و استرالیا گرم‌ترین دما را داشته در حالی آمریکا با تنها یک درجه دمای بالاتر از میانگین قرن بیستم خود به این رکورد نزدیک نبوده است. با این حال کالیفرنیا با داشتن 5 درجه سانتیگراد دمای بالاتر از حد معمول در پنج ماهه نخست سال رکورددار است.

به گزارش پایگاه اینترنتی سازمان ملی مطالعات اقیانوسی و جوی آمریکا، دمای اقیانوس‌ها همچنین در ماه مه رکورد جدیدی را پشت سر گذاشت. بنابر اعلام NOAA دمای ماه مه سال جاری حدود 1.33 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین جهانی دمای ثبت شده در قرن بیستم بوده است. آخرین باری که دمای هوا خنک‌تر از میانگین ثبت شده در جهان بود نیز به ماه فوریه سال 1985 میلادی برمی‌گردد.

Posted in: دسته‌بندی نشده