مجوز سقزگیری، تراژدی زاگرس را مصیبت‌بارتر می‌سازد!

    هفته گذشته فرصتی دست داد تا در همایش پرشور دوستداران محیط زیست در روانسر کرمانشاه که به همت یاران سبز ژینگه برگزار شده بود، شرکت کنم. یکی از سخنرانان در آن همایش، آقای دکتر نعمت‌الله منوچهری، نماینده مردم اورامانات (پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی) بود که به حمایت آشکار از ملاحظات محیط زیستی پرداخت و حتی در فرودگاه کرمانشاه هم در یک گفتگوی کوتاه تأکید کرد که خود را سرباز محیط زیست می‌داند. با این وجود، خبر خوشی را که در آن همایش اعلام کرد، آزادسازی دوباره‌ی فرآیند ویرانگر سقزگیری از درختان بنه در زاگرس بود! شگفت‌آورتر آنکه وقتی این خبر از سوی ایشان اعلام شد، برخی از حاضران در این همایش محیط زیستی! به ابراز احساسات پرداخته و برای وی دست زدند!!

بیش از هزار نفر در روانسر گردهم آمده بودند ...

در اینجا چند نکته غم‌انگیز قابل طرح است:
نخست آنکه چرا باید سازمان متولی جنگل‌ها و مراتع کشور در چنین شرایط بحرانی، خود مجوز سقزگیری را صادر کند؟ مگر مدیران و کارشناسان آن نهاد معظم نمی‌دانند که وارد کردن هر نوع تنش بیشتری به این رویشگاه در حال احتضار، به معنی تعجیل در سفارش تابوت مرگ برای زاگرس و آغاز بزرگترین موج مهاجرت از غرب کشور خواهد بود که تبعات خطرناکش را هیچ دولت و حکومتی نمی‌تواند تاب آورد! می‌تواند؟
دوّم چگونه یکی از نمایندگان مجلس که از قضا تحصیلکرده و ادعای طرفداری از محیط زیست را هم دارد، می‌کوشد تا با اعمال فشار بر مدیران منابع طبیعی و محیط زیست منطقه و به بهانه اشتغال‌زایی، از کیفیت زندگی نسل امروز و فردای اورامانات اینگونه حیرت‌آور بکاهد؟! واقعیتی که نشان می‌دهد نمایندگان مجلس خود تا چه اندازه محتاج فراگیری آموزش‌های محیط زیستی هستند.
و سومین و شاید غم‌انگیزترین نکته آن است که چگونه هیچ اعتراضی از سوی دوستداران و فعالان محیط زیست در آن نشست و فردای آن و فرداهای آن به ایشان نشد؟! نکته‌ای که آشکارا نشان می‌دهد، یک فعال محیط زیست و عضو یک سمن محیط زیستی، باید علاوه بر عشق به طبیعت، از ابزار دانایی و تخصص هم برخوردار باشد و دربرابر چنین موضع‌گیری‌های مخربی سکوت نکند.
واقعیت تلخی که بار دیگر نشان می‌دهد نگارنده به عنوان مسئول آموزش و توانمندسازی کیفیت مشارکت مردمی در سازمان حفاظت محیط زیست، چه راه نرفته‌ی درازی برای پیمودن دارد. و البته کوشیدم تا در جمع نمایندگانی از تشکل‌های مردم‌نهاد غرب کشور در کرمانشاه، آنها را بازگو کنم.

سخنرانی‌ام در دانشگاه رازی کرمانشاه

گفتنی آن که در مورد خطرات سقزگیری، پیشتر و در یادداشتی جداگانه هشدارهای لازم را در ۲۶ تیرماه ۱۳۹۱ داده‌ام. همچنین بارها در مورد دیگر زخم‌های زاگرس نوشته‌ام، که می‌توانید در نشانی‌های زیر آنها را بازیابید و بخوانید.

بیشتر بدانیم:

تهدیدی شگفت انگیز بر علیه جنگل‌های فلارد در زاگرس

تصویر ایران بدون زاگرس!

گون‌ها که بروند، مرگ به زاگرس سلام می‌دهد!

کدامیک قهر کرده‌اند! زاگرس یا ما؟

خسارت تخریب زاگرس، چند برابر بودجه سالانه محیط زیست!

Posted in: دسته‌بندی نشده