11 دلیل برای آغاز استفاده از دوچرخه

لینک مطلب را اینجا در زیست نیوز می توانید ببینید.

ما باید نگاهمان را به سمت روش های درستی معطوف کنیم که منجر به آغاز استفاده از دوچرخه و تحمیل آن در حمل و نقل عمومی شود.

بی شک سازگاری استفاده از دوچرخه با محیط ­زیست را در حمل و نقل عمومی را درک کرده­ایم.  اما اگر می­خواهیم شروع کنیم – یا شاید می­خواهیم کسانی را متقاعد کنیم که رفت و آمد با دوچرخه چیز خوبی است –11 دلیل برای ماندن ماشین­ ها در پارکینگ و شروع حرکت  دوچرخه­ها وجود دارد. بیایید با هم برانیم!

.    تأمین هزینه یک دوچرخه جدید از یک ماشین جدید آسان­تر است. این روزها پیدا کردن وام­ برای خرید اتومبیل سخت است – حتی اگر شما اعتبار خوبی داشته باشید. اما شما به جای پرداخت قیمت یک ماشین، می­توانید یک دوچرخه خوب بخرید که دوامش از بسیاری از ماشین­ها بیشتر است! فقط مبلغی را برای دنده باران، چراغ­ها و سایر لوازم در نظر بگیرید، آن­وقت در هر زمان و در هر آب و هوایی می­توانید رفت و آمد کنید.

    1. در مقایسه با یک ماشین، تولید دوچرخه ردپای محیط­زیستی کمتری به جای می­گذارد. تمامی کالاهای تولید شده تأثیرات محیط­زیستی دارند، اما تولید دوچرخه مصرف مواد، انرژی و هزینه­های حمل و نقل کمتری نسبت به تولید ماشین دارد.
    2. دوچرخه وقتی کار می­کند، آلودگی خاصی ایجاد نمی­کند. دوچرخه­ ها گازهای سمی را وارد هوا یا اتمسفر نمی­کنند. هم­چنین آن­ها می­توانند روغن، سوخت و سایر مایع­های هیدرولیکی که توسط اتومبیل در سطح  خیابان چکه می­کند را حذف کنند – و این به این معنا است که  سم کمتری به سمت آبراهه­های محلی روان می­شود.
    3. دوچرخه ­ها پول مالیات­ دهنده­ها را ازطریق کاهش سایش جاده­ها ذخیره می­کنند. هر دوچرخه از طریق کاهش فرسایش آسفالت و ایجاد چاله­های متداول بر روی سطح جاده­های شهری، مقادیری پول را ذخیره می­کند.
    4. دوچرخه یک جایگزین مؤثر به جای خرید ماشین دوم است. شاید شما در موقعیتی قرار ندارید که از دوچرخه به عنوان نخستین وسیله حمل و نقل عمومی خود استفاده کنید. اما دوچرخه­ها برای وسیله نقلیه دوم بسیار مناسب هستند. شما می­توانید با استفاده از دوچرخه در رفت و آمد روزهای کاری و برنامه­ های آخر هفته خانوادگی بصورت عینی هزاران ریال پول در عرض یک سال ذخیره کنید وگرنه مجبور هستید از دو ماشین نگهداری کنید.
    5. استفاده از دوچرخه برای حمل و نقل می­تواند به شما در کاهش وزن و بهبود سلامت عمومی کمک کند. فواید ورزش­های هوازی منظم برای سلامتی به خوبی شناخته شده است. بسته به سبک دوچرخه ­سواری شما و وضعیت جاده­های محلی، از طریق دوچرخه­ سواری تند و با سرعت، به آسانی می­توانید در یک ساعت 600 کالری بسوزانید.
    6. شما می­توانید یک جفت دوچرخه در جای پارک یک ماشین بگذارید. محوطه ­های پارکینگ به ویژه در مناطق شهری، اثرات مالی و محیط ­زیستی زیادی دارند. هر چه شما بتوانید از دوچرخه­های بیشتری در جاده استفاده کنید، به فضای پارک کمتری برای ساختن نیاز دارید.
    7. دوچرخه ­سواری ممکن است سریع­تر و کارآمدتر از گرفتن یک ماشین باشد. در مناطق شهری دوچرخه­ها اغلب سریع­تر از ماشین­ها هستند، به­ویژه هنگامی که طراحان شهری خطوط مناسب دوچرخه را بصورت جداگانه در نظر گرفته­اند. این امر چیز بیشتری از رضایت دوچرخه­ سوار نیست که با خط طولانی ترافیک قفل روبرو نمی­شود.
    8. دوچرخه­ ها نسبت به ماشین، به هزینه کمتری برای نگهداری و استفاده نیاز دارند. دوچرخه نیاز به سرویس دارد، اما شما می­توانید یادبگیرید که بیشتر آن­ها را خودتان انجام دهید. حتی اگر مغازه­ای وجود داشته باشد که این خدمات را برای شما انجام دهد، هزینه­های آن نسبت به هزینه­ های ماشین، بسیار ناچیز خواهد بود.
    9. دوچرخه امکان تحرک را برای کسانی فراهم می­کند که ممکن است واجد شرایط لازم  برای رانندگی و پرداخت هزینه­های آن نباشند. هر کسی ممکن است نتواند یا نخواهد گواهی­نامه رانندگی بگیرد، و هزینه خرید، بیمه و نگهداری یک ماشین برای بسیاری از مردم سنگین است. تقریباً هر کسی می­تواند هزینه لازم برای خرید یک نوع از انواع دوچرخه موجود در بازار را پرداخت کند.
    10. مطالعات نشان می­دهند دوچرخه­ سواران سالم­تر و سازنده ­تر هستند و به مرخصی کمتری در سر کار احتیاج دارند. این دلیل می­ تواند عاملی باشد که بیشتر کارفرمایان مشتاق شوند دوچرخه­ سواران را استخدام کنند. کارمندان سالم، بهترین کارمندان هستند. 

ترجمه: مریم عطاریه؛ تسهیلگر و آموزشگر محیط­زیست/ دیده ­بان کوهستان انجمن کوهنوردان ایران

Posted in: دسته‌بندی نشده