فعالان محیط زیست اعتراض کردند

فعالان محیط‌زیست اعتراض کردند

گفتگوی مهندس هومان خاکپور و اینجانب با آرمان

 

آرمان- بنفشه رنجی: شصت و سه تشکل مردمی فعال در حوزه محیط‌زیست کشور، مخالفت خود را با طرح ادغام سازمان حفاظت محیط‌زیست در وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردند. به موجب طرح انحلال سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران و ادغام آن با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ، این دو سازمان‌ پس از ادغام زیر مجموعه‌ای از وزارت جهاد کشاورزی خواهند بود و تمام امکانات، اختیارات و نیروی سازمان حفاظت محیط‌زیست در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار می‌گیرد. گفته می‌شود هدف از این طرح که توسط 63 نماینده مجلس امضا شده است، کوچک کردن دولت، پاسخگو ساختن رئیس سازمان محیط‌زیست و جلوگیری از موازی‌کاری دو سازمان حفاظت محیط‌زیست و جنگل‌ها، مراتع و آبخیز‌داری است. از طرفی بسیاری از نمایندگان در مخالفت با این طرح موضع گرفته‌اند و عقیده دارند این طرح حفاظت از محیط‌زیست را ضعیف می‌کند. عباس رجائی، رئیس کمیسیون کشاورزی٬ آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه این طرح نه به نفع محیط‌زیست کشور است و نه به نفع منابع طبیعی، گفت: شرایط فعلی کشور برای این ادغام مهیا نیست. از نظر ما مسائل زیست‌محیطی کشور اهمیت فراوانی دارند و باید در سطح بالاتری به آن رسیدگی شود. درصورت اجرای طرح ادغام هم در حوزه داخلی و هم در حوزه بین‌المللی دچار مشکلات جدی خواهیم شد.

 

بیانیه 63 تشکل مردمی

 

به گزارش مهر 63 تشکل مردمی در بیانیه خود با اشاره به مشکلات عدیده محیط زیستی در کشور، خصوصا مشکلات دریاچه ارومیه و بحران آب، نوشته‌اند: در این شرایط بحرانی محیط‌زیست کشور، ما متخصصان، کارشناسان، مشاوران، فعالان و تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست، آب و منابع طبیعی ازنمایندگان محترم مجلس درخواست می‌نماییم که با تعیین اولویت برای مشکلات اصلی مردم شامل آب و هوا، به یافتن راهکارهای قانونی برای حل این مشکلات کمک کنند. در این بیانیه، خبر ارائه طرح انحلال سازمان حفاظت محیط‌زیست و ادغام آن در وزارت جهاد کشاورزی در شرایطی که سازمان حفاظت محیط‌زیست برای حل بحران‌های محیط زیست، نیازمند تقویت سازمانی، دریافت پشتوانه‌های قانونی محکم و تخصیص بودجه‌های متناسب از سوی مجلس است خبری بهت‌آور خوانده شده و آمده است: این طرح، سازمان حفاظت محیط‌زیست را که رئیس آن معاون ریاست جمهوری است به زیر مجموعه‌ای از یکی از معاونت‌های وزارت کشاورزی تبدیل کرده و به تضعیف کامل آن می‌انجامد. امضاکنندگان این بیانیه، طرح ارائه شده از سوی نمایندگان را در جهت خلاف نیازها و الزامات جامعه و مردم دانسته‌اند که باعث هدر رفت انرژی، منابع مالی و زمان مجلس و قوه مجریه کشور و نیز ایجاد ابهام در چرایی مطرح شدن آن، در میان مردم است. سازمان‌های مردمی امضاکنندگان این بیانیه از نمایندگان مجلس خواسته‌اند تا محیط‌زیست کشور را بیش از این مورد بی مهری و بی توجهی قرار ندهند و در جهت تقویت و انسجام هر چه بیشتر سازمان حفاظت محیط‌زیست گام بردارند. امضاکنندگان این بیانیه در پایان آورده‌اند: مسلما نمایندگان مخالف یا موافق این طرح در حافظه مردم و تاریخ کشور ثبت خواهند شد.

 

نمایندگان نگران پروژه‌های خود هستند

 

یک کارشناس محیط‌زیست در گفت‌وگو با آرمان با اشاره به اینکه طرح انحلال سازمان محیط‌زیست در شرایط فعلی بیشترین خسارت را به محیط‌زیست وارد می‌کند، گفت: در این طرح سازمان حفاظت با سازمان جنگل‌ها ادغام خواهد شد، دو سازمانی که هیچ همخوانی در وظایف و ماموریت با یکدیگر ندارند. خاکپور مطرح و پیگیری کردن این طرح را بزرگ‌ترین چالش محیط زیستی ماه‌های پایانی سال جاری و نقطه تاریکی در کارنامه مجلس نهم دانست. به گفته هومان خاکپور، دغدغه بسیار جدی دست‌اندرکاران محیط‌زیست و جنگل‌ها و فعالان این بوده است که سازمان حفاظت محیط‌زیست ساختار و منابع انسانی قوی ندارد و ایجاد ساختاری قوی یا زیر نظر رئیس‌جمهور یا وزارتخانه محیط‌زیست ومنابع طبیعی که از نظر ساختار اداری قدرتمند است می‌تواند مفید باشد. خاکپور با بیان اینکه این طرح نه‌تنها در جهت تقویت محیط‌زیست نیست بلکه در راستای تخریب محیط‌زیست و ایجاد تشکیلات ضعیف است، اظهار کرد: طرحی که توسط 63 نماینده مطرح شده است کارشناسی و علمی نیست، بلکه سیاسی است و ریشه از برداشت‌های نادرست برخی نمایندگان درباره توسعه دارد. به گفته او، برخی نمایندگان امضاکننده این طرح خواستار توسعه نامناسب با محیط‌زیست و اجرای پروژه‌های تخریب کننده در مناطق هستند، مانند جاده در جنگل ابر و احداث کارخانجات پتروشیمی در شمال کشور و حتی فلات مرکزی ایران، اصفهان، که تا به حال با مقابله سازمان حفاظت محیط‌زیست مواجه شده اعتبارات لازم به آنها داده نشده است. این فعال محیط‌زیست با اشاره به نقش سازمان حفاظت محیط‌زیست در مقابله با پروژه‌های تخریب‌گر، بیان کرد: طرح این ادغام برخوردی سیاسی در جهت کمرنگ کردن نقش سازمان حفاظت محیط‌زیست است تا نتواند در راستای صدور مجوز لازم برای احداث کارخانه‌های سنگین اقدامات بازدارنده انجام دهد.

 

طرح انحلال، تضعیف نقش نظارتی است

 

در همین زمینه یک فعال محیط‌زیست درگفت‌وگو با آرمان با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌تواند تعدادی از پروژه‌هایی که نمایندگان امضا کننده به دنبال آن هستند را تحت‌الشعاع قرار دهد، گفت: نمایندگانی که خواستار انحلال سازمان حفاظت محیط‌زیست شده‌اند از شهرهای کوچکی هستند که می‌خواهند با تضعیف نقش نظارتی سازمان حفاظت محیط‌زیست اجرای پروژه شهرهای خود را تسهیل کنند. حر منصوری افزود: برای روی کارآمدن خانم ابتکار بسیار کار انجام شد تا نقش محیط‌زیست در برنامه‌های دولت را کلیدی کند، اتفاقی که در طی سال‌های گذشته نیفتاد. پروژه‌های صنعتی در مناطق شمال ایران نه تنها طبیعت مناطق را تخریب کرده است، بلکه کارگران و کارمندانی را از مناطق دیگر به آنجا آورده است و هیچ منافع مالی را عاید مردم منطقه نمی‌کند. به گفته منصوری، سازمان حفاظت محیط‌زیست نقش نظارتی بر پروژه‌هایی دارند که برچسب ملی دارند و بدون رعایت استانداردهای لازم وارد عمل می‌شوند و این طرح نقش نظارتی سازمان را ضعیف می‌کند. او با اشاره به برگزاری تجمع قانونی با حضور فعالان محیط‌زیست در اعتراض به این طرح، عنوان کرد: لغو این طرح نه‌تنها خواسته فعالان محیط‌زیست بلکه مطالبه فعالان حوزه استحفاضی نماینده‌هایی است که نامه را امضا کرده اند. فعالان محیط‌زیست باید وارد تعامل دوطرفه با نمایندگان مجلس شوند.

 

لینک خبر :

http://armandaily.ir/?News_Id=67160

Posted in: دسته‌بندی نشده