شهرداری تهران مسئولیت پذیرفت

شهرداری تهران مسئولیت پذیرفت

 

گفتگوی احمد‌رضا رادان (جانشین فرمانده نیروی انتظامی) ،کمال الدین (عضو فراکسیون محیط زیست) ،حر منصوری (فعال محیط زیست) در مورد آلودگی هوا با روزنامه آرمان 19 دی 92

*******************************************

آرمان- بنفشه رنجی: هوای تهران همچنان در شرایط ناسالم قرار دارد و در روزهای اخیر آلودگی هوا روند افزایشی داشته است. این مسئله روز‌به‌روز بحث‌برانگیزتر می‌شود بدون اینکه تغییری در این وضعیت رخ دهد و بتوان امیدوار بود راهکارهای پایداری ارائه می‌شود تا این روند در سال‌های آینده ادامه پیدا نکند. هوای تهران در روزهای اخیر و عمیق‌بودن این بحران نیازمند مشارکت سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای حل آن است. درحالی اظهارنظر سازمان‌های مختلف درباره آلودگی هوا به گوش می‌رسد که به‌نظر می‌رسد هر کدام از این نهادها اقدامات شدنی از طرف خود در این زمینه را کنار نهاده و به فکر اتفاقی بزرگ برای حل این بحران هستند. احمد‌رضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی پیرامون کاهش آلودگی هوا گفته است: با افزایش سطح خدمات در حوزه عبور و مرور مردم می‌توان تمایل مردم نسبت به عدم استفاده از خودروهای شخصی در مواقع غیرضروری را کم کرد. او همچنین بهینه‌سازی مصرف کارخانجات، جابه‌جایی و ساماندهی حمل و نقل عمومی را از جمله اقدامات لازم در راستای کاهش آلودگی هوا برشمرد. طرح جایگزینی خودروهای فرسوده هفت سال پیش مطرح شد، اما همچنان بیش از یک میلیون دستگاه خودرو با عمری بالای 20 سال که از نظر استانداردهای آلایندگی در سطح بسیار پایینی قرار دارند در خیابان‌های پایتخت تردد می‌کنند. همچنین بیش از یکهزار و 200 دستگاه مینی‌بوس فرسوده در شهر تهران تردد می‌کند که تنها 110 دستگاه از آن نوسازی شده، ضمن اینکه براساس برخی آمارها 17 هزار تاکسی فرسوده و همچنین بیش از یک میلیون موتورسیکلت از رده خارج در تهران وجود دارد. پیش از این شهردار تهران اعلام کرده است: اگر چه شهرداری هیچ‌گاه داوطلب پذیرفتن مسئولیتی نیست، اما اگر دولت مسئولیت حل آلودگی هوا را به این سازمان واگذار کند، این سازمان مسئولیت آن را می‌پذیرد. همچنین روز گذشته درحالی که نزدیک به 8 سال از مسئولیت قالیباف به‌عنوان شهردار تهران می‌گذرد، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراها، شهرداری تهران را ذیصلاح‌ترین دستگاه برای کاهش آلودگی هوا دانسته و گفته است: اگر به قالیباف اعتبار و اختیار داده شود آلودگی هوا را پنجساله ساماندهی می‌کند. محمود صلاحی با اشاره به هزینه برآوردشده 30 یا 40 هزار میلیارد تومانی انتقال پایتخت عنوان کرد: اگر یک‌سوم این بودجه را در اختیار شهرداری قرار دهند و اختیاراتی نیز به شهرداری محول شود، بازه زمانی پنجساله برای ساماندهی کاهش آلودگی هوای شهر تهران و کلانشهرها کفایت می‌کند. در همین زمینه شهردار تهران با بیان اینکه مهم‌ترین چالش شهر تهران آلودگی هواست، حل این چالش را مستلزم مشارکت و کمک مردم، بخش‌های مختلف دولت، مجموعه شهرداری و حوزه انتظامی دانسته و گفته است: واقعیت این است که رفع آلودگی هوا بیش از آنکه مشکلات مالی داشته باشد، مشکلات ساختاری و مدیریتی دارد. اگر دولت قبول کند که این مسئولیت را به شهرداری تهران واگذار کند، من حتما مسئولیت این کار را قبول می‌کنم. قالیباف افزوده است: اما اگر کاری روی زمین بماند و از شهرداری بخواهند که عهده‌دار آن شود، در آن صورت شهرداری وارد عمل می‌شود. او اظهار کرده است: درعین حال باید بدانیم که تنها یک نفر مسئول این پدیده‌ نیست بلکه کاری است که باید با یک همکاری و نگاه فرابخشی انجام شود. در این میان برخی اعتقاد دارند که آلودگی هوا قابل حل نیست اما من این مسئله را قبول ندارم. او عنوان کرده است: در این زمینه بررسی‌های دقیقی نیز انجام داده‌ایم و برنامه مدونی هم برای حل آلودگی هوا داریم.

فرابخشی بودن بحران آلودگی هوا

در این‌باره یک عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس در گفت‌وگو با‌ آرمان عمیق بودن بحران آلودگی هوا و فرابخشی بودن آن را عواملی می‌داند که باعث می‌شود شهرداری به تنهایی قادر به حل آن نباشد. کمال‌الدین پیرموذن می‌گوید : آلودگی تهران و سونامی سرطان، آلودگی آب و مواد غذایی موضوعات بسیار حادی هستند که نیازمند همکاری‌های میان بخشی برای حل آن هستیم. به گفته او شهرداری تنها در زمینه‌های توسعه فضای سبز و گسترش حمل و نقل عمومی می‌تواند برای حل مشکل آلودگی هوا اقدام کند. این نماینده مجلس ریشه اصلی آلودگی هوا را سوخت‌های غیراستاندارد، کثرت واحدهای آلاینده و خودروهای غیراستاندارد عنوان می‌کند و می‌گوید: فاصه میان آنچه هست و آنچه باید باشد بسیار زیاد است، باید بنزین‌های یورو 4 به مردم عرضه شود و خودروها نیز استاندارد شوند. جلوگیری استفاده از خودروهای دودزا و سازماندهی حرکت خودروها بر عهده پلیس راهنمایی و رانندگی است. او همکاری سه قوه و دیگر نهادها و تغییر نگاه نسبت به بحران زیست‌محیطی را در حل بحران آلودگی هوا ضروری می‌داند، همان‌طور که انتقادهای شهرداری درباره عدم اختصاص اعتبار کافی در زمینه حمل و نقل عمومی را درست عنوان می‌کند. او با اشاره به اینکه در ابتدا باید طرح به‌روز و جامع هوای پاک ایجاد شود، می‌افزاید: دولت قبلی و شهرداری برای اعطای اعتبار برای توسعه حمل و نقل عمومی و مترو مشکلاتی داشتند. در کشور ما مسئولیت آلودگی هوا با دولت است و شهرداری تنها می‌تواند در این زمینه همکاری کند.

آلودگی هوا با مسئولیت یک سازمان حل نمی‌شود

از طرف دیگر یک کارشناس محیط‌زیست در گفت‌وگو با آرمان به پیچیده بودن بحران آلودگی هوا اشاره می‌کند که حل آن نیازمند همکاری بخش‌های دولتی و مردم است و نمی‌تواند تنها با مسئولیت‌پذیری یک سازمان حل شود. حر منصوری عنوان می‌کند: آلودگی هوا مسئله‌ای نیست که تنها به شهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ مربوط باشد بلکه آلودگی شهرهای بزرگ به استان‌های مجاور نیز نفوذ می‌کند. به اعتقاد او الگوی مردم برای مصرف سوخت باید تغییر کند تا هم افت فشار گاز به‌وجود نیاید و هم مجبور نباشیم از سوخت‌های دیگر که به محیط‌زیست لطمه می‌زند، استفاده کنیم. منصوری ادامه می‌دهد: درحال حاضر افت شدید فشار گاز در شهرهای شمالی باعث شده است تا از سوخت جایگزین مازوت استفاده شود، سوختی که در دنیا منسوخ شده است و مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد. او باران‌های اسیدی در مناطق شمالی با آب و هوای خوب را بحرانی جدی می‌داند و می‌گوید: در مناطق خوش‌آب وهوا رطوبت باعث می‌شود سرعت نشر آلودگی افزایش یابد.

 

لینک خبر :

 http://armandaily.ir/?News_Id=64985

 

Posted in: دسته‌بندی نشده