روز جهانی اندازه گیری و محیط زیست

زیست بوم : در تقویم جهانی روز بیستم می مطابق با سی ام اردیبهشت روزجهانی اندازه شناسی نام گرفته و این نامگذاری بهانه ای است که در اقصی نقاط دنیا به این حوزه توجه شود. شعار امسال «اندازه گیری ها و چالش جهانی انرژی» می باشد، که می تواند موضوع مصرف سرانه انرژی نامتعارف و خارج از استاندارد، که به عنوان یک چالش جدی در کشورمان محسوب می گردد را مورد تاکید قرار دهد.

توجه انسان به دانش اندازه شناسی به زمانهای بسیار دور برمی گردد. وجود بناهای بسیار قدیمی در ایران باستان، مصر و کشورهای دیگر نشان از این سابقه دارد. حدود 5000 سال قبل که انسان زندگی شهر نشینی را آغاز کرد نیاز او به اندازه گیری بیشتر شد و کاربرد آن در زندگی روزمره ضرورت یافت . نوع نیازها و اهمیت برآورده نمودن آن ها در جوامع امروز موجب شده است که اندازه شناسی در کلیه عرصه های زندگی روزمره اعم از صنعتی، کشاورزی، بهداشت، حفظ محیط زیست، تضمین کیفیت کالا، انرژی، صادرات و واردات و….. وارد شده و بطور چشمگیری تاثیر خود را نشان دهد. با آغاز پدیده ای به نام دهکده جهانی و بدنبال تعریف جدید از مناسبات بین المللی، علم اندازه شناسی دچار تحول اساسی شده و از آثار این تحول شگرف ضرورت تبعیت کشورها از قوانین و مقررات آن می باشد.

طی دهه های گذشته نیاز بشر به اندازه گیری های درست و قابل اطمینان، نه تنها در بخش های تولید و صنعت که در زمینه هایی چون علوم مهندسی، حفاظت از محیط زیست، سلامت و ایمنی شغلی و ارتباطات در سطوح ملی و بین المللی بطور بارز احساس می شود. در سراسر دنیا موسسات ملی اندازه شناسی مستمراٌ از طریق ابداع و تأیید فناوری های جدید، شاخصه های علم اندازه گیری را ارتقاء می بخشند .همچنین مشارکت در پروژه های مقایسه ای که توسط دفتر بین المللی اوزان و مقیاس (BIPM)هماهنگ می شود، صحت نتایج اندازه گیری در نقاط مختلف جهان را تضمین می نماید.

امروزه بسیاری از تجهیزات اندازه گیری مانند ترازوها، وسایل اندازه گیری آلودگی هوا و یا کنتورهای اندازه گیری انرژی مشمول کنترل اجباری هستند. سازمان بین المللی اندازه شناسی قانونی (OIML) با تدوین دستورالعمل های بین المللی یکی از اهداف خود که هماهنگ سازی الزامات مربوط به این گونه تجهیزات در سرتا سر جهان است، را محقق می سازد. نیاز مبرم به پذیرش متقابل نتایج و استانداردهای اندازه گیری در سطح بین المللی، دولت ها را به شبکه های جدیدی از همکاری های منطقه ای و بین المللی هدایت کرده است، که می تواند نیازهای ذینفعان را در بخش های بسیار گسترده و متنوع صنعت، پزشکی، محیط زیست، نظامی، فناوری هسته ای، فناوری های جدید از قبیل نانو و بیوتکنولوژی و ارتباطات مرتفع نماید.

در حوزه محیط زیست، مدیریت و برنامه ريزي برای رفع و کاهش آلودگی های زیست محیطی، بدون اتكاء بر اندازه گيريهاي درست و قابل اطمینان ممکن نیست. در سند چشم انداز ايران 1404 برخورداري از سلامت فردی و نیز سلامت جامعه و محيط، همراه با بهره مندي از محيط زيست سالم از جمله اصول مهم اين سند مي باشد و اندازه گیری آلودگيهاي محيط زيست از ابزارهاي مهم صحت و سقم آنها محسوب مي گردد. از اين رو موفقیت و اثر بخشی هر گونه برنامه مدیریتی در حفظ و صیانت محیط زیست و منابع طبیعی مستلزم پایش بهینه و مناسب کمی و کیفی می باشد. « مديريت » ، «پايش» و « كنترل آلاينده ها» از راهبردهاي كلان زيست محيطي است و یکی از عرصه های مهم پايش های زيست محيطي، اندازه گیری آلودگی های زیست محیطی است.

Posted in: دسته‌بندی نشده