دیده بان حقوق حیوانات: باغ وحش ارم به الگویی برای حیوان آزاری تبدیل خواهد شد

 

دیده بان حقوق حیوانات: در نخستین روزهای سال و در سکوت خبری ناشی از تعطیلی رسانه ها و درگیری های نوروز شاهد اتفاقی بد در زمینه حقوق حیوانات بودیم؛ دو کانگورو قرمز وارد باغ وحش تهران شدند.
چند وقتی است که روند بهسازی باغ وحش تهران در حال انجام است. تجهیز امکانات و بهینه کردن شرایط قفس ها با بهانه بهبود اوضاع حیوانات موجود در باغ وحش انجام شد اما در حال حاضر شاهد هستیم بر خلاف ادعای اولیه مسئولان باغ وحش ارم، بهسازی باغ وحش ارم جهت ورود حیوانات و افزودن محبوسان در باغ وحش بوده است!

نگاهی به اخبار رسانه های حامیان حیوانات نشان می دهد که پس از مساله شکار و قتل عام حیوانات، وضعیت باغ وحش ها در سراسر کشور بیشترین حجم نارضایی حامیان حیوانات در سراسر کشور را اختصاص داده است. این شاید از نیک اقبالی باغ وحش باشد که شکار وحشیانه حیوانات در کشور آنچنان گسترده است که مجال کمتری برای پرداختن به وضعیت باغ وحش ها فراهم می شود.
راست این است که باغ وحش ها محلی برای کسب درآمد از طریق حیوانات هستند. وقتی صحبت از کسب در آمد پیش می آید همه اصول مدیریتی به کسب در آمد بیشتر و فایده اقتصادی ختم می شود و همین مساله باعث می شود مدیران باغ وحش ها در سراسر جهان از ابزارهای مختلف برای رسیدن به درآمد بیشتر استفاده کنند. رسوایی باغ وحش دانمارک نشان داد که این مساله فراگیر و عمومی است و حتی در باغ وحشی با استاندارهای بالای جهانی در قلب اروپا بازهم سود اقتصادی بر همه مسائل اخلاقی و حقوق حیوانات ارجحیت دارد.
نداشتن قانون حمایت از حیوانات و ضعف نسبی گروه های حامیان حیوانات (نسبت به کشورهای توسعه یافته)، باعث شده وضعیت حیوانات در کشور ما در بدترین شرایط ممکن به سر برد. در شرایطی که باغ وحش های ما در سراسر کشور با کمترین امکانات روبرو هستند و به قتلگاهی برای حیوانات تبدیل شده اند(اینجا و اینجا و اینجا و اینجا و اینجا و اینجا و اینجا و اینجا و اینجا و اینجا و اینجا و اینجا و اینجا و اینجا و اینجا)، هر گونه گسترش و افزودن حیوانات جدید جای سوال دارد.
مساله ظهور بیماری مشمشه در باغ وحش ارم و کشتن یک ببر سیبریایی و بیش از ده شیر باغ وحش (اینجا و اینجا و اینجا) و یا خفه شدن ببر بنگال به ساده ترین شکل (اینجا و اینجا) نشان از مظلومیت حیوانات بی پناه در قلب پایتخت ایران دارد.
در کنار همه مشکلات کوچک و بزرگ باغ وحش های کشور، شوربختانه شاهد ورود کانگوروهای قرمز به باغ وحش ارم بودیم. تجربه سالیان گذشته نشان می دهد نگاه ابزاری و سودجویانه به حیوانات باعث شده شاهد تقلید طرح های حیوان آزارانه در شهرهای مختلف باشیم.
دیده بان حقوق حیوانات هشدار می دهد که با شیوه کنونی باغ وحش ارم به الگویی برای ورود حیوانات جدید، گسترش باغ وحش های کشور و آزار حیوانات تبدیل خواهد شد. همانطور که پس از افتتاح نخستین باغ پرندگان در سال ۱۳۷۵ در اصفهان، شاهد افتتاح باغ های پرندگان در سراسر کشور بودیم، روند ورود حیوانات غیربومی به باغ وحش ارم می تواند به الگویی برای سایر باغ های وحش کشور جهت درآمدزایی و سودجویی از طریق حیوانات تبدیل شود.
ورود گونه های غیربومی علاوه بر گسترش فرهنگ حیوان آزاری می تواند سبب گسترش پدیده های قاچاق حیوانات وحشی در کشور شود و اگر تا دیروز در اتوبانهای تهران خرس و شیر پیدا می شد در آینده ای نه چندان دور شاهد پیدا شدن حیوانات جدید خواهیم بود.
عدم وجود قانون حمایت از حیوانات و نیز ساختار نظارتی موجود باعث شده که مدیران باغ وحش به هیچ شکل خود را در برابر افکار عمومی و رسانه ها پاسخگو ندادند (این مساله را به شکل ویژه در مساله خفه شدن ببر بنگال در باغ وحش ارم دیدیم) و همین عدم پاسخگویی زمینه ساز بسیاری از مشکلات است.
لازم است سازمان محیط زیست، فراکسیون محیط زیست مجلس و همه گروه های حامی محیط زیست و حیوانات نسبت به وضعیت باغ وحش ها حساسیت ویژه ای نشان دهند و اجازه ندهند گسترش باغ وحش و ورود حیوانات غیربومی به ابزاری برای ترویج حیوان آزاری در جامعه تبدیل شود و همین امروز با اتخاذ تمهیداتی مانع از ظهور پدیده ای شوند که در آینده ای نه چندان دور به شهرهای کوچک و بزرگ ایران سرایت می کند و سبب مرگ و رنج پنهان در اسارتگاههای حیوانات می شود.

مطالب مرتبط:
باغ وحش خوب، باغ وحش تعطیل است

درباره ببر خفه شده در باغ وحش ارم؛ قاتل همان مقتول است، هیچ الاغی هم مقصر نیست

Posted in: دسته‌بندی نشده