نکاتی در مورد ماهی قرمز برای آنها که نمی خواهند ماهی قرمز نخرند

ماهی قرمز خبرسازترین عضو سفره هفت سین ایرانیان در سال های گذشته بوده است. مرگ و میر بسیار زیاد این حیوان باعث شده توجه بسیاری از حامیان حیوانات به وضعیت این حیوان جلب شود. در کنار دعوت به نخریدن ماهی قرمز، شایعات بی اساسی همچون بیماری زا بودن ماهی قرمز یا ایرانی نبودن آن از دیگر مواردی است که مطرح شده است. اما در میان همه ی شایعات و تحریم ها، تنها گروه های اندکی راه نجات ماهی قرمز را آموزش مردم برگزیده اند.

باید بدانیم و بیاموزیم که ماهی قرمز همچون همه ی حیوانات و موجودات زنده حق حیات دارد. اگر کسی توانایی نگهداری از ماهی قرمز را ندارد نباید آن را خریداری کند، کما اینکه حتی اگر کسی توانایی نگهداری از آن را داشته باشد باز هم نگهداری از آن در محیط های مصنوعی در تضاد با حقوق حیوانات است. فراموش نکنیم که قدمت احترام به طبیعت و حقوق حیوانات در فرهنگ و تاریخ ایران  بیش ازسابقه  حضور ماهی قرمز در سفره هفت سین است.

اما در این میان اکثریت قاطعی در کشورمان وجود دارند که هنوز ماهی قرمز می خرند، اکثریتی که عموماً اطلاعات درستی در خصوص این حیوان ندارند. برای نجات ماهی های خریداری شده توسط این افراد باید آموزش در دستور کار گروههای حامی حیوان قرار گیرد و شعار تحریم یا بیان دروغ هایی همچون ایرانی نبودن یا بیماری زا بودن ماهی قرمز تاثیری در سرنوشت ماهی های قرمز خریداری شده توسط اکثر افراد جامعه ندارد.
دانستن برخی نکات ساده اما مهم برای کسانی که نمی خواهند ماهی قرمز نخرند ضروری است و می تواند کمک زیادی به افزایش طول عمر این حیوان کند.

–    یکی از دلایل اصلی مرگ ماهی قرمز هفت سین این است که ماهی خریداری شده «بیمار» یا «آسیب دیده» است. از خریدن ماهی هایی که پولک و باله هایشان آسیب دیده، لکه های سفید و قرمز روی بدن دارند و یا کم تحرک هستند خودداری کنید.
–    آب سالم و تمیز مهمترین نیاز ماهی است. لازم است هفته ای دوبار و هر بار نیمی از آب عوض شود.
–    دمای مناسب برای نگهداری ماهی قرمز 10 تا 25 درجه است.
–    غذاهای آماده موجود در فروشگاه ها بهترین خوراک برای ماهی است.
–    به اندازه کافی به ماهی غذا بدهید. غذای باقی مانده در ظرف، باعث کثیفی و رشد میکروب در محیط می شود.
–    تغییرات ناگهانی دمای آب، ضربه زدن به ظرف ماهی، جابجایی ماهی و تغییر ناگهانی نور باعث ایجاد استرس در ماهی می شود و می تواند باعث مرگ و بیماری شود.
–    بی حالی، بی اشتهایی، وجود زخم و لکه های سفید یا قرمز روی بدن از علائم بیماری است. اگر از چند ماهی نگهداری می کنید ماهی بیمار را از دیگران جدا کنید.
–    به جای تنگ و ظروف کوچک از آکواریوم و ظروف بزرگ برای نگهداری ماهی استفاده کنید. استفاده از پمپ هوا به سلامت و طول عمر ماهی شما کمک می کند.
–    گفته می شود در شرایط مناسب ماهی قرمز می تواند تا 40 سال عمر کند.
–    پس از نوروز ماهی را در رودخانه ها و یا دریاچه های طبیعی رها نکنید. دریاچه های مصنوعی و آبگیرهای شهری به شرطی که آلوده نباشند مکان بهتری برای رها سازی است.

پرونده ماهی قرمز در این وبلاگ

Posted in: دسته‌بندی نشده