رودها در دست ما هستند

سازمان جهانی رودخانه‌ها، امسال طرحی را با عنوان «رودها در دست ما هستند» مطرح کرده و از علاقمندان خواسته است که شعاری با موضوع های مرتبط با حفاظت رودها در کف دست خود بنویسند، عکسی از آن بگیرند  و بفرستند.

ما در روزی که به هملون رفته بودیم، از رودخانه جاجرود عکس گرفتیم و روی پل مشرف به رودخانه جاجرود، از جمله‌هایی که پس از بازدید رودخانه الهام شد و کف دست‌ نوشتیم، عکس گرفتیم. رودخانه جاجرود حدود 30 درصد از آب شرب شهر تهران را تامین می‌کند. این رودخانه به سد لتیان می‌ریزد و متاسفانه در معرض انواع تجاوز و آلودگی قرار گرفته است.

 

در محدوده این سد انبوهی زباله و نخاله‌ ساختمانی تخلیه شده و می‌شود. افزون بر این، در روزهای تعطیل صدها خودرو به این محدوده وارد می‌شوند و در نتیجه فشاری خارج از ظرفیت تحمل به این زیست‌بوم وارد می‌شود. از سوی دیگر، اختلاف‌ میان شهرداری لواسان و سازمان آب منطقه‌ای سبب شده که این محدوده به شکل شایسته‌ای مدیریت نشود و سد لتیان دچار آلودگی فیزیکی، شیمیایی و بصری شود؛ ضرورت دارد مسئولان با تدوین برنامه‌‌ای جامع مانع ورود پساب‌ها و زباله‌ها به رودخانه‌ جاجرود شوند و بدین‌ترتیب سلامت آب سد لتیان را تأمین کنند.

 

Posted in: دسته‌بندی نشده