دکتر تابش: بهره برداری از جنگل ها 10سال متوقف شود

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: بهره برداری از جنگل ها 10سال متوقف شود رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گردهمایی مدیران کل حفاظت محیط زیست کشور گفت: برای نجات جنگل ها باید 10 سال بهره برداری از آنها را متوقف کنیم.

تابش افزود: با مبانی فنی برای بازگشت این جنگل ها به وضعیت عادی باید به این مناطق مهم یک دوره 10 ساله تنفس بدهیم و قطع درختان را متوقف کنیم.

به گزارش ایرنا ˈمحمدرضا تابشˈ روز شنبه در این گردهمایی که در شهرستان انزلی برگزار شد؛ اظهار کرد: اکنون استان های گیلان ، مازندران و گلستان به مثابه ریه تنفسی ایران در معرض بزرگترین چالش های زیست محیطی قرار دارند.

وی با اشاره به تخریب و بهره برداری غیراصولی از جنگل ها افزود: با احتساب یک میلیون متر مکعب برداشت چوب صنعتی و قاچاق و برداشت چوب غیرصنعتی حدود دو تا سه میلیون متر مکعب جنگل در سال برداشت می شود که فراتر از توان اکولوژیکی جنگل های کشور است .

وی با اشاره به این که هم اکنون 20 درصد از جنگل های کشور حفاظتی هستند، یادآور شد: حداقل نیمی از جنگل ها باید حفاظتی شود و کم کم به کل جنگل ها برای استفاده جهت گردشگری طبیعی( اکوتوریسم) تعمیم یابد .

فشار زیاد جمعیت بر سواحل خزر

وی با بیان اینکه جمعیت شش میلیونی حاشیه خزر فشار زیادی خارج از توان طبیعت وارد می کنند ، یادآور شد: لزوم ساماندهی سواحل و رعایت حریم 60 متر امری انکار ناپذیر است .

مسئولیت عظیم ، اعتبار اندک

تابش ، اولین مشکل سازمان حفاظت محیط زیست کشور را اعتبارات نامتناسب با حجم عظیم مسئولیت ها عنوان کرد.
 وی با اشاره به اینکه 10.4 درصد کل مساحت کشور را مناطق حفاظت شده تشکیل می دهد، افزود: این میزان بودجه برای حجم بالای وظایف صفر است .

تابش با اشاره به این که محیط بان ها بعنوان حامیان طبیعت با حقوق اندک و کمترین تجهیزات و پناه قانونی فعالیت و مورد تاخت و تاز نیز قرار می گیرند، تصریح کرد: جز عشق به طبیعت با این شرایط حقوق های پایی نمی شود ادای وظیفه کرد.
وی با اشاره به فعالیت سه هزار و 420 محیط بان در عرصه های حفاظت شده کشور گفت: هر محیط بان باید از شش هزار و 500 هکتار حفاظت کند که این یک ششم نرم جهانی است .
تابش گفت : ساختار فعلی سازمان متناسب با حجم عظیم مسئولیت هایش نیست و علاوه بر افزایش محیط بان ها ، بخش تخصصی محیط زیست کشور باید تقویت و مدیران و نیروهای کارآمد ، آموزش دیده و مسئول مشغول به کار گرفته شوند.
محیط زیست مولفه مهم کارآمدی حکومت ها
وی یادآور شد: امروز در عرصه جهانی محیط زیست مثل حقوق بشر و دمکراسی از مولفه های مهم کارآمدی و مطلوبیت دولت ها و حکومت ها بشمار می رود.
این عضو فراکسیون محیط زیست تصریح کرد: حیف است ما با این بن مایه فرهنگ دینی در زمینه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی چنین وضعیتی را داشته باشیم.
وی ادامه داد: افکار عمومی باید حامی محیط زیست باشد و حقایق و مشکلات را به مردم بگوییم تا مردم مطالبات زیست محیطی را بعنوان حق مسلم خود دنبال و دولت نیز آن را محقق کند.

 وی با انتقاد از طرح ادغام سازمان محیط زیست و جنگل ها و مراتع آن را غیر تخصصی عنوان و خاطرنشان کرد نمی شود که یک دستگاه حاکمیتی زیرمجموعه یک دستگاه اجرایی برود.

 وی تصریح کرد: ایجاد وزارت محیط زیست و منابع طبیعی قابل مطالعه است.

لزوم اصلاح قوانین

این نماینده مجلس با اشاره به این که بسیاری از قوانین محیط زیست مربوط به دهه 40 و 50 است، گفت: قوانین باید به سرعت اصلاح و به روز شود.

به گفته وی در این رابطه ارائه لایحه جامع زیست محیطی از سوی دولت کارساز است.

وی در ادامه تاکید کرد: بارگذاری ها و تصمیم گیری ها باید منبعث از ارزشیابی اقتصادی زیست محیطی باشد.

 تابش افزود: ما هنوز به توسعه پایدار نرسیده ایم و اگر ارزشیابی اقتصادی منابع کردیم به سرمایه گذاران برای اجرای طرح معرفی کنیم .
 
وی در ادامه با اشاره به سخت بودن وظیفه مدیرکلی محیط زیست استان ها و رو در رو شدن مسئول این بخش با بسیاری از مدیران گفت: مدیران کل نباید سپر بلا باشند و باید مسئولان سازمان و بالا دست در حل و فصل مسائل به آنها کمک کنند.
 
تابش با بیان اینکه تخریب محیط زیست را باید جرم تلقی شود، تاکید کرد: دولت و مجلس باید سبز اندیش باشند تا محیط زیست، محیط ایست تلقی نشود.

وی در خاتمه با اشاره به این که وجود معصومه ابتکار یک سرمایه برای محیط زیست و طرفداران محیط زیست است، از رویکرد خوب دولت تدبیر و امید برای حل معضلات قدردانی کرد.

منبع: ایرنا

Posted in: دسته‌بندی نشده