طرحی برای نابودسازی سازمان محیط زیست

طرحی که 64 نماینده‌، برای ادغام سازمان حفاظت محیط زیست در یکی از معاونت‌های وزارت کشاورزی به مجلس ارایه کرده‌اند، در واقع طرحی است برای راحت کردن خیال “دوستان” از مزاحمت‌های این سازمان. سازمانی که دایره‌ی اختیارات و وظیفه‌هایش، بسی گسترده‌تر از چند وزارتخانه است و باید شرایط حیات انسانی و جانوری و گیاهی کشور را رصد و مدیریت کند، هم‌اینک هم (بر اثر چند سال “تلاش” دولت‌مردان پیشین) به تشکیلاتی ضعیف و حاشیه‌ای بدل شده است. اما، گویا آقایان به این راضی نیستند و می‌خواهند “دندان چرکی” را بکشند!

دراین مورد، روزنامه‌ی اعتماد، گفتگویی با چند کنشگر محیط زیست داشته است که آن را می‌توانید در اینجا بخوانید؛ بخشی را که خلاصه‌ی گفته‌های من است، نیز می‌توانید در ادامه‌ی مطلب ببینید.

عباس محمدی به «اعتماد» گفت: «توجیه کوچک سازی دولت به خودی خود پسندیده است اما روشی که آقایان پیش گرفته اند بخشی است که از قضا باید بزرگ شود. سازمان محیط زیست در این دستگاه عریض و طویل دولتی بخش کوچکی است که مخصوصا در دولت های نهم و دهم بسیار تضعیف شده است. بودجه اندکی برایش در نظر گرفته شد و تا حد ممکن تضعیف شد. حال اگر نیت واقعا کوچک سازی است باید از وزارتخانه های بزرگی مثل وزارت نیرو که با بودجه های عظیم، کارکردی مخرب در پروژه های سدسازی و انتقال آب داشته است شروع شود نه از سازمان محیط زیست.

 این طرح با اهداف سیاسی است و اساسا نیت خیری در آن نیست و فقط محیط زیست و منابع طبیعی و مردم، قربانی این دعواهای سیاسی می شوند.» این فعال محیط زیست درباره نامتجانس بودن فعالیت این دو سازمان و نیز وزارت جهاد کشاورزی گفت: «از جنبه فنی نیز این ادغام کاملااشتباه است چون آنچه ما به عنوان مسائل محیط زیستی می شناسیم جنس و نوعش متفاوت است. محیط زیست فقط مسائل مربوط به دار و درخت و گل و بته نیست بلکه موضوع سلامت کل کشور است. از مسائلی استراتژیک همچون آب و هوا و سلامت شهروندان گرفته تا موضوعات با اهمیتی مانند صنعت، کوهستان، بهداشت، بیابان، زباله و… در این زیرمجموعه قرار می گیرد و به مراتب از کشاورزی وسیع تر است. حال آقایان نماینده مجلس چگونه به این نتیجه رسیده اند؟ این نظر نه توجیه فنی دارد و نه توجیه علمی.»

محمدی در ادامه با بیان اینکه این طرح کاملاکوته بینانه است و به طور قطع در دستور کار مجلس قرار نخواهد گرفت، گفت: «کوچک سازی دولت این نیست که چند سازمان یا وزارتخانه را در هم ادغام کنیم. کاری که احمدی نژاد انجام داد و موفق هم نبود و دستاورد لازم را نیز نداشت. کوچک سازی در جهت تخصصی تر کردن کارها و خاص شدن وظایف یک سازمان است. اینکه محیط زیست را در وزارت جهادکشاورزی ادغام کنیم بزرگسازی در یک قالب ناهمگون و ناسازگار با هدف آن است. این خراب کردن و درهم کردن یک ساختار است و در واقع یک فریبکاری به حساب می آید.» مدیر گروه دیده بان کوهستان در ادامه هشدار داد: کسانی که می خواهند از ثروت های عمومی و ملی برای سرمایه اندوزی شخصی خود استفاده کنند با سازمان محیط زیست تضاد منافع پیدا می کنند و می خواهند قدرت و نظارت سازمان محیط زیست روز به روز کمتر شود. گاهی نیز محیط زیست را محیط ایست خطاب می کنند. به نظر می رسد این پاک کردن صورت مساله است و می خواهند در نبود محیط زیست هر طرحی هر چند مخرب را به نام توسعه اجرا کنند و به آثار و پیامدهای آن برای مردم نیز کاری ندارند.

Posted in: دسته‌بندی نشده