سرب، کادمیوم، آرسنیک و جیوه در شیر مادران اصفهانی

یادم میاد چند سال پیش یکی از کشاورزان منطقه گاوخونی می گفت که از اندک آب زاینده رود که به اون منطقه میرسه به دلیل داشتن مواد شیمیایی فراوان به عنوان آفت کش در محصولات کشاورزی استفاده می کنند!
حالا هم لابد مادران اصفهانی می توانند از شیر خود به عنوان سوسک کش و مرگ موش استفاده کنند!

مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت:
شیر مادران اصفهانی دارای سرب و کادمیوم، آرسنیک و جیوه است

 مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت عنوان کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته در اصفهان، در شیر مادرانی که در معرض هوای آلوده قرار گرفته‌اند، سرب، کادمیوم، ارسنیک و جیوه مشاهده شده است.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، رویا کلیشادی در همایش هوای پاک اظهار کرد: انسان‌ها در طول حیات خود و در هر رده سنی که باشند به هوای پاک نیاز دارند و به همین دلیل آلودگی هوا در هر رده سنی عوارضی ایجاد می‌کند.
وی افزود: در جامعه مردم تصور می‌کنند آلودگی هوا بر روی سالمندان و بیماران قلبی و ریوی بیشترین تاثیر را می‌گذارد این در حالی است که زنان باردار، جنین و نوزاد شیرخوار بیشترین صدمه را خواهند دید.

 مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت ادامه داد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، آلودگی هوا منجر به ایجاد تغییرات در سلول‌ها و پیری سلول‌ها و در نهایت ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرطان، قلبی عروقی و ایجاد لخته‌های خونی می شود.
کلیشادی تصریح کرد: آلودگی هوا جهش های ژنتیکی از جمله جهش ژن (CYP1A1) در جنین را به دنبال دارد و این بیماری در زمان کودکی و یا سنین بالاتر خود را نشان می دهد.

شیر مادران اصفهانی دارای سرب و کادمیوم، آرسنیک و جیوه است

وی تاکید کرد: براساس بررسی صورت گرفته در اصفهان، در شیر مادرانی که در معرض هوای آلوده قرار گرفته اند، سرب، کادمیوم، ارسنیک و جیوه مشاهده شده است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: کمبود ویتامینD در ۹۰ درصد زنان، ۷۰ درصد مردان و ۶۰ درصد کودکان اصفهانی وجود دارد که به علت آلودگی هوا سنتز تولید ویتامین D در بدن صورت نمی گیرد.
کلیشادی ادامه داد: کمبود ویتامین D باعث افزایش بیماری‌های دیابت و MS می‌شود و این بیماری‌ها شاخص‌هایی است که میزان شدت آلودگی را در اصفهان نشان می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا باعث آسیب دیدن لایه داخلی رگ ها و درنهایت گرفتگی رگ ها و بروز سکته های قلبی و مغزی می شود، تصریح کرد: یکی از دلایل کاهش سن بروز سکته های قلبی و مغزی در اصفهان، آلودگی هوا است.
مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان کرد: اصفهانی‌ها در روزهای آلوده سبزی‌های سبز رنگ، سبوس، لبنیات، انار، روغن‌های کلزا و زیتون را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

Posted in: دسته‌بندی نشده