درخواست از همگان و مسوولان برای پاک‌سازی شمال کشور از زباله

مریم کرم‌دوست و محمد علی علایی، دو کنشگر محیط زیست با حمایت چند انجمن و موسسه، در حال اجرای یک برنامه‌ی دوچرخه‌سواری از آستارا تا گرگان هستند که هدف آن جلب توجه مردم و مسوولان به لزوم مدیریت درست زباله در شمال کشور است. آنان، متن زیر را با خود دارند و در هرجا که بتوانند، آن را به امضای مردم می‌رسانند.

 به نام خدا

درخواست از همگان و مسوولان برای پاک‌سازی شمال کشور از زباله

ما، اهالی روستاها و شهرهای استان‌های شمالی کشور، دوستداران طبیعت باشکوه این خطه، فعالان محیط زیست، نمایندگان سازمانهای مردم نهاد، و پژوهشگران منابع طبیعی با تاکید بر:

  •  جایگاه بی‌مانند دریا، کوهستان، جنگل‌ها، رودخانه‌ها، مراتع، تالاب‌ها و دیگر بخش‌های این منطقه‌ از کشور در مجموعه‌ی طبیعت ایران‌زمین،
  • ارزش تفرجی این منطقه برای تمامی ساکنان کشور که آن را به بخش مهمی از “خاطره‌ی جمعی” ایرانیان و یک منبع درآمد پایدار برای اهالی منطقه بدل ساخته،
  • لزوم سپردن امانت‌های طبیعی به نسل‌های آینده،
  •  و تعهدهای قانونی و اخلاقی که بر عهده‌ی فرد فرد ایرانیان، به‌ویژه دارندگان اختیارات حاکمیتی قرار دارد،

خواستار آن هستیم که با بازنگری در رفتارهایی که تا کنون با میراث بین‌نسلی و ارزشمند طبیعی‌مان داشته‌ایم، گام‌هایی جدی برای حفظ و اصلاح وضع طبیعت شمال برداریم.

 یکی از نمودهای رفتار ناشایست با طبیعت کشور، ریخت و پاش زباله در جای‌جای استان‌های شمالی است که

 

چشم‌انداز دریا و جنگل و رودخانه و تالاب و شهر و روستا را زشت ساخته و سلامت مردم و تمامی اجزای طبیعت را به خطر انداخته است.

ما، با یادآوری اصل پنجاهم قانون اساسی که حفظ محیط زیست را “وظیفه‌ی عمومی” دانسته؛ ماده‌ی 688 قانون مجازات اسلامی که “هر اقدام علیه بهداشت عمومی… از قبیل دفع غیربهداشتی زباله” را ممنوع دانسته؛  ماده‌ی 55 قانون شهرداری که شهرداری‌ها را مکلف به تعیین محل‌های مناسب برای تخلیه‌ی زباله کرده؛ ماده‌ی 1 قانون حفاظت و به‌سازی محیط زیست که “پیشگیری و ممانعت از هرنوع آلودگی” را وظیفه‌ی سازمان حفاظت محیط زیست قرار داده؛ ماده‌ی 1 قانون مدیریت پسماندها که “کلیه‌ی وزارتخانه‌ها و موسسات و نهادهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و کلیه‌ی شرکت‌ها و موسسات و اشخاص حقیقی و حقوقی” را مکلف به “مدیریت بهینه‌ی پسماندها” ساخته، درخواست داریم:

  • همه‌ی هم‌میهنان، با خودداری از مصرف کالاهایی که دورریز زیاد دارند، جلوگیری از ریخت و پاش زباله در طبیعت و مکان‌های عمومی، تفکیک زباله در خانه و محل کار، برخورد مسوولانه با آلوده‌کنندگان محیط زیست، و مشارکت در برنامه‌های پاک‌سازی طبیعت، سهم خود را در به‌سازی محیط زیست استان‌های سرسبز شمال کشور ادا کنند.
  • دولت با تخصیص بخشی از بودجه‌های ظاهرا “عمرانی” که در واقع مخرب محیط زیست شکننده‌ی شمال هستند، به طرح‌های تفکیک و بازیافت و دفع اصولی زباله، به وظیفه‌ی اجرایی خود عمل کند.
  • استانداری‌ها و شهرداری‌های شمال با وضع عوارض و اقدام‌های خاص دیگر، با “ضدفرهنگ” فروش و استفاده‌ی بی‌رویه از ظرف‌ها و سفره‌های یک بار مصرف مقابله، و نسبت به راه‌اندازی واحدهای بازیافت اقدام کنند.
  • مجلس با نظارت بر کار دستگاه‌های دیگر و پیگیری اجرای قوانین و مقررات ناظر بر دفع اصولی پسماند، وارد موضوع شود.
  • قوه‌ی قضاییه با برخورد قاطع با متخلفان این حوزه و کسانی که در اجرای وظیفه‌های قانونی خود قصور داشته‌اند، وظیفه‌ی “احقاق حقوق عامه” را که طبق اصل یکصد و پنجاه و ششم قانون اساسی بر عهده دارد، به شکلی جدی ایفا نماید.
  • صدا و سیما و رسانه‌ها، فعالانه‌تر وارد مباحث محیط زیستی شوند و به‌ویژه در مورد انباشت زباله در استان‌های شمالی کشور، اقدام به کار آموزشی و اطلاع‌ رسانی کنند.

Posted in: دسته‌بندی نشده