حواصیل خاکستری

پرواز زیبای حواصیلهای خاکستری

 

میانکاله عکاس :حر منصوری پائیز 92

طبقه‌بندی علمی:

فرمانروا:جانوران

شاخه: طنابداران

رده:پرندگان

راسته:لک لک سانان-ciconiiformes

تیره حواصیل-ardeidae

نام علمی:Ardea cinerea

نام انگلیسی:Grey Heron

 

حواصیل خاکستری پرنده‌ای آبچر از خانوادهٔ حواصیلیان و از راستهٔ لک‌لک‌سانان و بومی نواحی معتدل اروپا، آسیا و همچنین بخش‌هایی از آفریقاست و در تابستان می‌توان آن را حتی در داخل مدار قطب شمال و حاشیهٔ سواحل نروژ نیز مشاهده کرد اندازه اش 90 سانتی‌متر ؛ از حواصیل‌های دیگر به وسیله اندازه بزرگ ، سطح پشتی خاکستری ، سر و گردن سفید با نوار چشمی پهن و سیاه که تا انتهای کاکل بلندش امتداد پیدا می کند ، مشخص می شود . در جلوی گردنش دو ردیف خط‌ چین ِ سیاه و روی شکم سفید‌رنگش لکه‌ای سیاه دیده می‌شود . منقار دراز و خنجر شکلش زرد رنگ و پاهایش قهوه‌ای است ، ولی هر دوی آنها در بهار قرمز رنگ می‌شود . پرنده نابالغ از لحاظ رنگ‌آمیزی یکنواخت‌تر است با گردنی خاکستری‌تر ، که روی سرش رنگ سیاه دیده نمی شود .  حواصیل خاکستری مدت‌های طولانی در وسط یا کنار آب بدون حرکت می‌ایستد ، در حالی که گردن خود را راست نگاه میدارد و یا اینکه سر را بین شانه‌ها فرو می برد . گاهی نیز روی درخت می نشیند . پروازش پرتوان است با بال‌زدن‌های آهسته و پردامنه ، هنگام پرواز سر را عقب و بین شانه‌ها ، و پاها را کشیده نگهم یدارد .

تغذیه

 

حواصیل خاکستری در آب‌های کم‌عمق به شکار ماهی، قورباغه و حشرات می‌پردازد. در عین‌حال ممکن است پستانداران کوچک، خزندگان، جوجه‌ها و پرندگان کوچکی همچون پاشلک، مرغ باران و جوجه اردک را نیز شکار کند. حواصیل خاکستری غالباً به‌هنگام شکار بی‌حرکت می‌ایستد و یا قربانیش را به‌آهستگی تعقیب می‌کند.

لانه سازی

 

 

حواصیل‌های خاکستری به‌طور دسته‌جمعی و بر روی درختانی که نزدیک علفزارهای پرآب، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و یا ساحل دریا هستند لانه‌ می‌سازند هرچند آنان در نیزارها نیز معمولاً آشیان می‌کنند. لانهٔ حواصیل خاکستری بزرگ بوده و از چوب ساخته می‌شود.

منبع:  http://www.iranbirds.com/ciconiiformes/ardeidae/item/156-ardea-cinerea.html

Posted in: دسته‌بندی نشده