آشنایی با دختری که روزی صندلی معصومه ابتکار را اشغال خواهد کرد!

    در آخرین روز از واپسین ماه فصل پاییز، به پنج مدرسه تهران در مناطق دو و پنج آموزش و پرورش سر زدم تا از چند دانش‌آموز دختر و پسر هموطنم که توانسته بودند سیمایی کامل از مشکلات محیط زیستی شهرشان ارایه دهند، قدردانی کنم. یادداشت پیش رو، قصه‌ی نگاه یکی از آن دانش‌آموزان خردسال به نام ریحانه وکیلی است که من امیدوارم روزی صندلی معصومه ابتکار را اشغال کند …

    در هفته‌ی کودک امسال (۱۵ تا ۲۱ مهرماه ۱۳۹۲)، فراخوانی در بین چند مدرسه تهران که دارای پرچم اکواسکول (مدارس سبز) هستند، مطرح و از دانش‌آموزان این مدارس دعوت شد تا مهم‌ترین درخواست‌های محیط زیستی‌شان را از عالی‌ترین مقام محیط زیست کشور – معصومه ابتکار – مطرح کنند. در لبیکی پرشور، بیش از ۶۰۰ نامه به دست ما در دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست رسید که از بین آنها، دست‌نوشته‌های سبز ۱۵ دانش‌آموز پسر و دختر تهرانی، واجد دریافت جایزه و لوح تقدیر از سوی سازمان حفاظت محیط زیست تشخیص داده شدند. از این رو، روز گذشته – ۳۰ آذر ۱۳۹۲ – ضمن بازدید از ۵ مدرسه، شخصاً در میان این دانش‌آموزان سبزاندیش مدارس فرهنگ سعادت، ربانی، هدی، سعادت ۱ و شهید مطهری حاضر شدم تا از نزدیک مراتب قدردانی معصومه ابتکار را به ایشان ابلاغ کرده و جوایزشان را تقدیم دارم. روایت این روز را می‌توانید در خبرگزاری ایرنا و یا بر روی پرتال سازمان حفاظت محیط زیست با جزئیات بیشتری مطالعه فرمایید.

در حال اهدای لوح و جایزه به ریحانه وکیلی

    در این میان، محتوای نامه‌ی یکی از این دانش‌آموزان خردسال، یعنی: ریحانه وکیلی؛ به نظرم تأمل‌برانگیزتر می‌نمود. او گفت: سه نکته مرا نگران کرده است؛ اول موضوع دکل‌های فشار قوی انتقال برق است که بدون توجه به خطرات آن برای سلامتی شهروندان، خانه‌های مسکونی در اطراف آنها ساخته شده است. دوم این که به نظرم مراقبت لازم از حیوانات در باغ وحش ارم نمی‌شود و آنها حال و روز خوبی ندارند و خانم ابتکار باید دستور دهد تا به وضعیت آنها بیشتر و بهتر رسیدگی شود، چون فکر می‌کنم آنها از زندگی‌شان راضی نیستند! و دست آخر آن که ریحانه به موضوع فاضلاب شهری و مشکلات آن در منطقه‌ی سکونتگاهی‌اش واقع در پونک (غرب واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی) معترض بود و خواستار ساماندهی به آن شد.

گوشه‌ای از مراسم دیروز در یکی از مدارس منتخب تهران

    نگارنده بر این باور است که نگاه دقیق و تیزبین ریحانه واجد ارزش و تقدیر فراوان است و این امید را در دل روشن نگه می‌دارد که مدیران فردای این سرزمین، به مراتب مسئولیت‌پذیرتر و داناتر از همتایان امروزی‌شان به موضوع محیط زیست خواهند نگریست؛ چرا که به جرأت می‌گویم: آنچه امروز ریحانه وکیلی، دانش آموز ده ساله تهرانی می‌بیند، بسیاری از ما نمی‌بینیم! می‌بینیم؟
برای ریحانه‌ی وکیلی و دیگر ریحانه‌های معطر و پاکنهاد این سرزمین، آرزوی موفقیت بیشتر دارم و امیدوارم روزی یک ریحانه‌ی سبزاندیش دیگر، صندلی سبز معصومه ابتکار در پارک پردیسان را به شایستگی تصاحب کند.
آمین …

Posted in: دسته‌بندی نشده