میراثی که قدرش را نمی دانیم

عکس جالبیست! رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در حال خروج از موزه تنوع زیستی و پشت به برج میلاد!
امروز سپ بلاتر، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال به بازدید از موزه تنوع زیستی ایران رفت و میراث طبیعی ایران را دید. اگر بلاتر به اصفهان می آمد حتمن به بازدید سی و سه پل و میدان نقش جهان می رفت. اگر به یزد می رفت حتمن سری به خانه های قدیمی این شهر و بادگیرهای معروفش میزد. اگر به فارس رفته بود حتمن او را به پاسارگاد و تخت جمشید می بردند. اگر به خوزستان رفته بود شاید سری به سازه های آبی شوشتر می زد. اگر به شمال ایران رفته بود حتمن به بازدید پرندگان مهاجر در تالاب انزلی و میانکاله می رفت!
اینها همه میراث طبیعی و فرهنگی ماست. با این ها میتوانیم در دنیا پز بدیم و مردم دنیا رو برای دیدن آنها به ایران دعوت کنیم. دریغ است ایران را ویران کنیم، میراث طبیعی و فرهنگی مان را ویران کنیم و با توسعه ناپایدار خودمان را درگیر صنایع و امکاناتی کنیم که در دراز مدت هیچ حاصلی برایمان ندارد.
بلاتر اگر می خواست برجی ببینید حتمن برج ایفل بهتر از میلاد است. همانطور که مترو لندن و پاریس و برلین حتمن بهتر از مترو اصفهان است… همانطور که هیچ احمقی برای دیدن پالایشگاه میانکاله به شمال نمی رودو هیچ عاقلی، کارون و زاینده رود را فدای فولاد سازی در یزد و اصفهان نمی کند.
ای کاش می فهمیدیم، ای کاش زودتر بفهمیم!

Posted in: دسته‌بندی نشده