آن چوپان لرستانی را جانشین مدیر کل اداره محیط زیست چهار محال و بختیاری کنید!

هنوز 24 ساعت از انتشار خبر چوپان لرستانی که پلنگ به گله اش حمله کرده بود و 44 بز را کشته بود نگذشته بود که امروز خبری در رسانه ها منتشر شد که در آن مدیر کل اداره محیط زیست استان چهار محال و بختیاری از «شکار قانونی» (؟!) دفاع کرده است!

یوسف پور به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: شکار قانونی را از راهکارهای کاهش فشار جزیره ای شدن زیستگاه بر حیات وحش عنوان است. مدیرکل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری در پاسخ به اعتراضات مطرح شده در موضوع صدور مجوز شکار برای شش شکارچی خارجی در شکارگاه تنگ صیاد، گفت: این مجوز ها همه ساله برای خارجی ها و برای حیات وحشی که به اصطلاح به آنها تروفه گفته می شود و در سنین پیری بوده و به وجود آنان برای حفظ جمعیت گونه حیات وحش نیازی نیست، صادر می شود.
حمایت این مدیر کل از شکار در حالیست که کمتر از یک هفته پیش، معصومه ابتکار، مخالفت جدی خود را با شکار اعلام کرده بود و مجوز های فعلی صادر شده برای شکار   را یادگار دولت قبل دانسته بود. علاوه بر این حامیان حیوانات و محیط زیست سالهاست فریاد می زنند که حیات وحش ایران ظرفیت شکار به هیچ شکل و روشی را ندارد و توجیهاتی که برای شکار تروفه مطرح می شود همگی برای ترویج فرهنگ شکار و حمایت از شکارچیان است. ضمن اینکه در سالهای گذشت به سبب خشکسالی، کمبود محیط بان و افزایش تجاوز به مناطق حفاظت شده  شاهد بدترین وضعیت برای حیات وحش کشور بوده ایم.
ضمن اینکه بر اساس نظر کارشناسان مسائل دینی، شکار حیوانات برای تفریح و بدون نیاز حرام است.
با توجه به همه این مسائل، اظهار نظر مدیر کل محیط زیست استان چهار محال بختیاری بسیار عجیب است. سوای ایرادات اساسی بسیاری که به شکار تروفه وارد است، اینکه عالی ترین مقام محیط زیست یک استان از شکار به هر شکلی حمایت کند و سعی در توجیه آن داشته باشد نشان از ضعف اعتقاد شخصی یک مدیر عالی نسبت به وظیفه ذاتی حمایت از محیط زیست دارد. به قول دکتر ناصر کرمی: ” طرفداری محیط زیست یک دانش یا اطلاع فنی نیست. در وهله اول یک ویژگی اخلاقی است. مثل راستگویی یا شرافت یا شجاعت. اگر کسی ذاتا این ویژگی ها را نداشته باشد هرگز صاحب آن نخواهد شد.”
در حالیکه در نخستین روزهای دولت تدبیر و امید، جمع زیادی از کارشناسان و حامیان محیط زیست با تشکیل کمپینی از دولت جدید درخواست کردند که تا 5 سال از صدور هرگونه مجوز شکار جلوگیری کند، اظهار نظرهای اینچنینی و حمایت از شکار توسط مدیران کل بعضی استانها سبب ایجاد نا امیدی و سلب اعتماد حامیان محیط زیست و دوستداران حیوانات نسبت به سیاستهای زیست محیطی دولت خواهد شد.
هر چقدر روز گذشته از خواندن صحبت های آن چوپان لرستانی لذت بردم و روح پاک و عشق ذاتی او به حیات موجودات زنده را ستایش کردم، امروز از خواندن صحبت های مدیر کل محیط زیست استان چهار محال بختیاری نا امید و خشمگین شدم. مدیران عالی در هر سازمانی باید وظیفه تصمیم سازی و القای خط مشی های کلان برای مدیران اجرایی را بر عهده داشته باشند و وقتی شاهد چنین اظهار نظرهایی هستیم حاصلی جز آه و حسرت برای دوستداران حیوانات و محیط زیست باقی نمی ماند.

Posted in: دسته‌بندی نشده