گرین بلاگ – تازه‌ترین مطالب وبلاگستان محیط زیست

SURFIRAN is an Iranian tour operator and Iran travel agency in offers Iran tour packages | Iran Tours - Iran DestinationsEvents

احداث جاده و تخريب طبيعت اين بار در الموت به سه هزار + لینک خبر های قبلی ( لطفا اطلاع رسانی کنید )

پروژه احداث جاده از روستاي معلم كلايه استان قزوين به تنكابن در حالي در دستور كار قرار گرفته كه بار ديگر كارشناسان محيط زيست نسبت به تخريب جنگل، گونه‌هاي نادر گياهي و تلف شدن حيوانات كمياب در منطقه الموت هشدار مي‌دهند.

خبرگزاری میراث فرهنگی:  وزارت راه قصد دارد تا با احداث جاده از منطقه الموت به تنكابن مسير دسترسي جديدي از استان قزوين به شمال ايران ايجاد كند. اين در حالي است كه منطقه شكار ممنوع الموت محل گونه هاي جانوري كميابي مانند خرس قهوه‌اي، هوبره، كل، پلنگ و سياه گوش است و احداث اين جاده به تخريب زيستگاه اين جانوران كمياب مي انجامد.

همچنين احداث اين جاده به طول حدود 40 كيلومتر باعث تخريب جنگل‌هاي بكر تنكابن مي‌شود.

جنگل‌هاي دوهزار و سه هزار تنكابن يكي از جاذبه‌هاي گردشگري مشهور منطقه شمال ايران است. اما احداث جاده جديد به طور قطع با تخريب جنگل ها و الودگي هاي زيست محيطي همراه خواهد بود.

فعالان محيط زيست معتقدند هرگونه فعاليت راهسازي مي تواند موجب حساسيت گونه ها و در نتيجه تغيير فرايند رشد و کيفيت زندگي حيات وش و طبعيت شود. توليد صداهاي ناهنجار و خراشيدن طبيعت بر اثر راهسازي به خودي خود مي تواند موجب ترس و تغيير مکان فعاليت گونه ها شود.

تاكنون سازمان حفاظت محيط زيست اقدام جدي در مخالفت با احداث اين جاده انجام نداده است، اما مخالفت‌خود را با اين پروژه نشان داده است.

پيش از اين معاون سابق محيط طبيعي سازمان محيط زيست گفته بود كه اين سازمان مخالفتي با احداث اين جاده ندارد و بر اساس ماده 12 آيين نامه قانون حفاظت هر گونه فعاليت توسعه اي در اين منطقه مانعي ندارد و دستگاههاي توسعه اي با هماهنگي سازمان محيط زيست مي توانند فعاليت کنند لذا راهسازي در اين منطقه مانعي ندارد.

به نظر مي رسد بار ديگر پروژه احداث جاده قزوين – تنکابن که پيشتر به دليل احتمال بر هم خوردن تعادل زيستي حيات وحش منطقه بر اثر احتمال بروز تصادفات رانندگي متوقف شده بود، بار ديگر در دستور کار اداره راهسازي قرار گرفته است.

احداث جاده درجنگل هاي ايران يكي از بزرگترين چالش‌هاي زيست محيطي محسوب مي‌شود كه علاوه بر تخريب جنگل‌ها باعث از بين روند گونه هاي گياهي، تغييرات اكولوژيكي و تخريب زيستگاه حيات وحش مي‌شود.

پيش از اين با مخالفت فعالان محيط احداث و تعريض جاده در جنگل ابرشاهرود متوقف شد. اما اين بار در منطقه‌اي ديگر از ايران احداث جاده به قصد دسترسي سريعتر در دستور كار قرار گرفته است.

 













وزارت راه در گذر جاده از الموت جدی است
مجری طرح گذر راه از منطقه حفاظت شده “الموت” در قزوین از قصد جدی وزارت راه برای گذر جاده از محل زندگی حیات وحش در این منطقه خبر داد.

رمضانعلی شهبازی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر مشغول فعالیت در منطقه هستیم و پیش از فعالیت ارزیابیهای زیست محیطی لازم انجام شده است و در حال حاضر هیچ مانعی برای ادامه فعالیت وجود ندارد. چرا که ما مصوبه هیات دولت را اجرا می کنیم که در آن مصوبه رئیس سازمان محیط زیست حضور داشته است.


این مقام اجرای پروژه راه در منطقه الموت قزوین افزود: بحث تونلها در دستور کار ما قرار داشت و برای احترام به دستگاههایی که با ما همکاری می کنند بخشی از خواسته های آنها را مد نظر داریم و برای نمونه تونلهایی را در مسیری 2 تا 3 کیلومتر برای عبور حیوانات وحشی که قصد نوشیدن آب از رودخانه طالقان را دارند، ایجاد می کنیم.


شهبازی در خصوص آسان شدن دسترسی شکارچیان برای از پا درآوردن حیوانات وحشی با کشیدن راه در این منطقه تاکید کرد: اتفاقاً بعد از شلوغ شدن مسیر دیگر شکارچیان فرصت کمین در الموت را ندارند و نمی توانند شکار کنند.


پیش از این معاون وقت محیط طبیعی سازمان محیط زیست در مورد چگونگی مجوز ارزیابی زیست محیطی برای گذر جاده از زیستگاه الموت در قزوین به مهر گفته بود: طبق ماده 12 آیین نامه حفاظت راهسازی مانعی ندارد و این منطقه شکار ممنوع است و سازمان تنها وظیفه جلوگیری از شکار را دارد نه راهسازی. 

پیش از این دکتر دلاور نجفی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این مطلب افزود: منطقه شکار ممنوع الموت جزو مناطق چهارگانه نیست که بتوان مانع فعالیتهای توسعه طلبانه شد و جاده سازی در آن منعی ندارد. اما با توجه به اینکه بخشی از منطقه الموت محل عبور و مرور حیات وحش است اداره کل محیط زیست استان خواسته گزارش ارزیابی زیست محیطی ارائه شود.













وزیر راه و ترابری از مراحل ساخت جاده قزوین – الموت – تنکابن بازدید کرد
قزوین – خبرگزاری مهر: وزیر راه و ترابری ضمن بازدید از مراحل ساخت جاده قزوین به الموت و تنکابن از پیشرفت اجرایی این طرح ابراز رضایت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر در قزوین حمید بهبهبانی صبح پنجشنبه در بازدید از این طرح که با حضور وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس دفتر رئیس جمهور و دیگر مسئولان استانهای قزوین و مازندران در منطقه الموت برگزار شد از جاده قزوین – الموت – تنکابن به عنوان طرحی همطراز آزاد راه تهران – شمال یاد کرد و گفت: با تامین به موقع اعتبارات، ساخت این راه اصلی با سرعت خوبی پیگیری می شود.
 
وزیر راه و ترابری در ادامه با تشریح مزایای ساخت جاده قزوین – الموت – تنکابن گفت: کاهش 200 کیلومتری فاصله بین استانهای قزوین – مازندران و در نتیجه یک سوم صرفه جویی در مصرف سوخت و دو ساعت صرفه جویی در زمان از مزایای اجرای این طرح است.
 
حمید بهبهانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه برای تسریع در بهره برداری از آزادراه قزوین – رشت دستور لازم صادر شده است، ابراز امیدواری کرد: این پرو‍ژه تا اوایل سال آینده به طور کامل به بهره برداری برسد.


وی از پروژه ساخت راه آهن قزوین به آستارا به عنوان یکی دیگر از پروژه های مهم در دست اجرا در استان قزوین یاد کرد افزود: این پروژه ملی اکنون با 30 درصد پیشرفت فیزیکی با تاخیر مواجه شده است که امیدواریم این طرح با انتخاب سرمایه گذار در آینده نزدیک با سرعت بیشتری پیگیری و اجرایی شود.
 
به گفته بهبهانی با ساخت راه آهن قزوین – آستارا،  کریدور راه آهن شمال به جنوب کشور تکمیل می شود.
.
وزیر راه و ترابری اظهار داشت: این خط آهن از شهر بندرعباس در جنوب آغاز می شود و پس از عبور از شهر آستارا در شمال کشور و از مسیر جمهوری آذربایجان، گرجستان و مسکو به اروپا متصل می شود.
 
بازدید مشایی از گرمارود الموت


همچنین در مراسمی که شب گذشته در مسجد روستای گرمارود از توابع بخش رودبار الموت برگزار شد، رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به مزایای ساخت جاده قزوین به الموت – تنکابن، اجرای این طرح را از جمله برنامه های دولت در جهت محرومیت زدایی و خدمت به مردم دانست و گفت: امروز عزم تمامی اعضای هیئت دولت توسعه و آبادانی مناطق مختلف کشور و رفع مشکلات مردم است. 


اسفندیار رحیم مشایی در ادامه با اشاره به سابقه تاریخی و قابلیتهای کشاورزی و گردشگری منطقه الموت، خدمت رسانی به مردم مناطق محروم را از افتخارات دولت دانست. 
 
استاندار قزوین هم از ساخت جاده ویار به سپارده به عنوان یکی دیگر از مسیرهای دسترسی این استان برای ارتباط با استانهای شمالی کشور یاد کرد و خواستار تامین اعتبار برای تسریع در اجرای این طرح شد.
 
طاهایی ایجاد فرمانداری در الموت را از خواسته های مردم این منطقه اعلام و اضافه کرد: این موضوع با قوانین تقسیمات کشوری منطبق است و امیدواریم با تایید هیئت دولت این خواسته مردم در آینده محقق شود.
 
قندی بخشدار رودبار الموت هم ضمن بیان قابلیتهای کشاورزی و گردشگری منطقه گزارشی از مشکلات مردم  ارائه کرد.


بازدید وزیر راه بدون حضور خبرنگاران انجام شد و فقط صدا و سیما این مراسم را پوشش داد.












وظیفه سازمان محیط زیست در الموت جلوگیری از شکار است نه راهسازی
معاون قبلی محیط طبیعی سازمان محیط زیست در مورد چگونگی مجوز ارزیابی زیست محیطی برای گذر جاده از زیستگاه الموت در قزوین گفت: طبق ماده 12 آیین نامه حفاظت راهسازی مانعی ندارد و این منطقه شکار ممنوع است و سازمان تنها وظیفه جلوگیری از شکار را دارد نه راهسازی.

دکتر دلاور نجفی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این مطلب افزود: منطقه شکار ممنوع الموت جزو مناطق چهارگانه نیست که بتوان مانع فعالیتهای توسعه طلبانه شد و جاده سازی در آن منعی ندارد اما با توجه به اینکه بخشی از منطقه الموت محل عبور و مرور حیات وحش است اداره کل محیط زیست استان خواسته گزارش ارزیابی زیست محیطی ارائه شود.


این مقام مسئول با تاکید بر تنها نقش سازمان محیط زیست در این پروژه اضافه کرد: با توجه به حساسیت اکولوژیکی این منطقه و حساسیت فعالان محیط زیست هنوز در بخشهای حساس منطقه الموت جاده سازی انجام نمی شود اما بر اساس ماده 12 آیین نامه قانون حفاظت هر گونه فعالیت توسعه ای در این منطقه مانعی ندارد و دستگاههای توسعه ای با هماهنگی سازمان محیط زیست می توانند فعالیت کنند لذا راهسازی در این منطقه مانعی ندارد.









 
بر اساس ماده 12 آیین نامه قانون حفاظت هر گونه فعالیت توسعه ای در این منطقه مانعی ندارد

دلاور نجفی


این در حالی است که متخصصان حیات وحش و فعالان محیط زیست معتقدند هرگونه فعالیت راهسازی و یا هر نوع فعالیت توسعه ای دیگر می تواند موجب حساسیت گونه ها و در نتیجه تغییر فرایند رشد و کیفیت زندگی حیات وش و طبعیت شود. تولید صداهای ناهنجار و خراشیدن طبیعت بر اثر راهسازی به خودی خود می تواند موجب ترس و تغییر مکان فعالیت گونه ها و احتمال تصادف و تلف شدن و همینطور شکار شدن حیات وحش در منطقه الموت شود.


با این حال نجفی بر متوقف بودن فعالیت در این منطقه تاکید کرد و گفت: در حال رایزنی و کارشناسی مسیر جاده هستیم که ببنیم راه از چه مناطقی گذر کند تا کمترین آسیب به محیط زیست و حیات وحش وارد می شود.


پروژه احداث جاده قزوین – تنکابن که پیشتر به دلیل احتمال بر هم خوردن تعادل زیستی حیات وحش منطقه بر اثر احتمال بروز تصادفات رانندگی متوقف شده بود، بار دیگر در دستور کار اداره راهسازی قرار گرفت.

به گزارش مهر، راهسازی در منطقه شکار ممنوع الموت که از روستای آمش به باغ دشت گذر می کند دغدغه تازه ای است که به دلیل حساسیت اکولوژیکی منطقه متوقف شده و منتظر گزارش ارزیابی زیست محیطی مانده است. اگر چه پیشتر راهسازی به همین در این منطقه دلایل مغفول مانده بود اما دوباره صدای غرش موتور ماشینهای راهسازی به گوش می رسد.


با این حال کارشناسان راهسازی گزینه تونل سازی و ایجاد کریدورهای گذر حیات وحش از مسیر جاده را منوط به دریافت مجوز راهسازی اعلام کرده اند، اگر چه هفت کیلومتر از مسیر جاده اکبرآباد استان قزوین به سمت تنکابن در مازنداران از منطقه شکار ممنوع الموت عبور می کند که به دلیل فقدان توافق زیست محیطی در حال حاضر متوقف مانده ولی با این حال فعالیت راهسازی در مناطقی خارج از این منطقه در حال انجام است.


فعالان محیط زیست ضمن ابراز نگرانی از گذر جاده از منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع این اقدام را چالشی جدی برای حیات وحش منطقه دانسته و معتقدند گذر این جاده باعث تلفات حیات وحش خواهد شد و گونه های جانوری منطقه را با مشکل تردد و مرگ و میر ناشی از تصادف مواجه خواهد کرد.












مشکلات فنی دلیل توقف راهسازی در منطقه شکار ممنوع الموت
یک کارشناس راهسازی دلیل توقف فعالیت راهسازان در منطقه شکار ممنوع الموت را به رغم اعلام مشکلات ارزیابی زیست محیطی و مسائل فنی اعلام کرد.

مسعود فیروزی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این مطلب گفت: مسیر قبلی از نظر راهسازی مشکلاتی داشت و البته قرار شده برای پیشبرد راه در منطقه ارزیابی زیست محیطی انجام شود. اما مسائل فنی مثل ریزش خاک و مشکلات برای نصب ترانشه ها مشکلاتی بود که بار اضافی هزینه ها را بر شرکت راهسازی تحمیل می کند.


این متخصص راهسازی با اشاره به گزینه های جایگزین برای راهسازی در منطقه زیستی حیات وحش در الموت افزود: برای اینکه وحوش در تغییر مسیر و انتقال از مکانی به مکان دیگر برای نوشیدن آب دچار مشکل نشوند مباحثی را مطرح کرده ایم که نمونه های احداث تونل یا مکانیابی برای گذر گله های حیات وحش از مسیر جاده است تا مشکلی برای آنها به وجود نیاید.


راهسازی در منطقه شکار ممنوع الموت که از روستای آمش به باغ دشت گذر می کند،= دغدغه تازه ای است که به دلیل حساسیت اکولوژیکی منطقه متوقف شده و منتظر گزارش ارزیابی زیست محیطی مانده است. اگر چه پیشتر راهسازی به همین در این منطقه دلایل مغفول مانده بود اما دوباره صدای غرش موتور ماشینهای راهسازی به گوش می رسد.


فعالان محیط زیست ضمن ابراز نگرانی از گذر جاده از منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع این اقدام را چالشی جدی برای حیات وحش منطقه می دانند که می تواند باعث تلفات از طریق تصادفات رانندگی شود.













احداث جاده تعادل زیستی حیات وحش الموت را به هم می ریزد
خبرگزاری مهر- گروه اجتماعی: پروژه احداث جاده قزوین – تنکابن که پیشتر به دلیل احتمال بر هم خوردن تعادل زیستی حیات وحش منطقه بر اثر احتمال بروز تصادفات رانندگی متوقف شده بود، بار دیگر در دستور کار اداره راهسازی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، راهسازی در منطقه شکار ممنوع الموت که از روستای آمش به باغ دشت گذر می کند دغدغه تازه ای است که به دلیل حساسیت اکولوژیکی منطقه متوقف شده و منتظر گزارش ارزیابی زیست محیطی مانده است. اگر چه پیشتر راهسازی به همین در این منطقه دلایل مغفول مانده بود اما دوباره صدای غرش موتور ماشینهای راهسازی به گوش می رسد.


با این حال کارشناسان راهسازی گزینه تونل سازی و ایجاد کریدورهای گذر حیات وحش از مسیر جاده را پیشنهاد دریافت مجوز راهسازی اعلام کرده اند، اگر چه 7 کیلومتر از مسیر جاده اکبرآباد استان قزوین به سمت تنکابن در مازنداران از منطقه شکار ممنوع الموت عبور می کند که به دلیل فقدان توافق زیست محیطی در حال حاضر متوقف مانده ولی با این حال فعالیت راهسازی در مناطقی خارج از این منطقه در حال انجام است.









هفت کیلومتر از مسیر جاده اکبرآباد استان قزوین به سمت تنکابن در مازنداران از منطقه شکار ممنوع الموت عبور می کند که به دلیل فقدان توافق زیست محیطی در حال حاضر متوقف مانده است 


فعالان محیط زیست ضمن ابراز نگرانی از گذر جاده از منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع این اقدام را چالشی جدی برای حیات وحش منطقه دانست و معتقدند گذر این جاده باعث تلفات حیات وحش خواهد شد و گونه های جانوری منطقه را با مشکل تردد و مرگ و میر ناشی از تصادف مواجه خواهد کرد. همچنین محمد علی خاکپور در این مورد به خبرنگار مهر گفت: تولید صداهای ناهنجار و غیر متعارف می تواند حیات وحش و شکار را با نوعی ترس مواجه کند چرا که تا حدود سه کیلومتر تولید صداها می تواند این حیوانات را متاثر کند. برای مثال شکار باید مسیری طولانی را برای خوردن آب طی کند حال اینکه این جاده سازی می تواند برای عبور و مرور و ارامش منطقه خطرناک باشد.


این شکاربان فعال در حوزه الموت با تاکید بر اینکه اقدامات غیر تخصصی می تواند حیات وحش را در این منطقه به طور مطلق نابود کند افزود: منطقه الموت از قدیم مرکز شکار بوده است و کسانی که در حال بررسی مسیر هستند باید بدانند حیات وحش در چه نقطه ای آب می خورد و چه زمانی را برای گذر انتخاب می کند و به طور کامل زندگی این حیوانات را بررسی کنند که البته بعید می دانم چنین تخصصی داشته باشند.





منابع خبر : خبر گزاری های میراث فرهنگی ، مهر و تابناک





با احترام ،


همانطور که می بینید ، ساخت این جاده چندین بار متوقف شده است ولی متاسفانه دوباره به جریان افتاده است ولی جای امیدواری داره چون که به فصل زمستان در این منطقه کوهستانی  می خورند و عملا جاده سازی در ان منطقه به مشکل و حتی متوقف خواهد شد ، و این فرصتی است برای حامیان حیات وحش و محیط زیست که با اعتراض منطقی خود خواهان پایان پذیرفته شدن این پروژه باشند . 


منطقه الموت در استان قزوین و مناطق کوهستانی و ییلاقی دو هزار و سه هزار در استان مازندران ( شهرستان تنکابن ) مناطقی کوهستانی با چشم اندازهای بکر و زیبا می باشند ،که سرزمی هایی هستند برای حفظ و بقای حیان وحش کشور عزیزمان . متاسفانه در طول این سالیان ضرر های جبران ناپذیری به خطر سوء مدیریت افراد نا آگاه به  این مناطق بکر وارد شده  است از قبیل جاده سازی ، ویلا سازی ، و از همه تاسف آور تر  در دوهزار و سه هزار  ساخت بی رویه استخرهای پرورش ماهی که در پست بعدی مفصل در باره آلودگی های زیست محیطی که برای آب رودخانه ایجاد می کنند خواهم نوشت .


 


با تشکر و احترام برای دوستداران واقعی حیات وحش و طبیعت زبیای ایران عزیز مان


رضا شیرازی


 

Tagged →

SURFIRAN is an Iranian tour operator and Iran travel agency in offers Iran tour packages | Iran Tours - Iran DestinationsEvents

پاسخی بگذارید